"Ik viel vaak huilend in slaap"

14-10-2014 door Jeffrey Schipper
Na een (v)echtscheiding mocht Albert zijn kinderen niet meer zien. Eenzaam bleef hij achter. "Voorheen ging ik met drank naar bed. Nu met de Bijbel," vertelt Albert Streep. Vierentwintig jaar later ziet Albert zijn kinderen nog steeds niet. Maar het leven met de Heere Jezus geeft hem veel rust. "Ja, het niet zien van mijn kinderen vind ik zeer pijnlijk. Maar aan de andere kant: Christus is met mij en dat is afdoende."

Rondom de echtscheiding waren zijn twee kinderen nog 1 en 3 jaar oud. "In die tijd was het in de wetgeving streng geregeld rondom echtscheiding. Zo waren er meer vaders die hun kinderen niet mochten zien. Later hief ik letterlijk mijn handen omhoog om het naar God uit te roepen: 'Ik kan het niet meer. Als U wilt dat ik geloof, zult U het moeten doen'." Albert was kerkelijk opgevoed en in de kerk getrouwd. "In het huwelijk heb ik wel eens de Bijbel opengeslagen, maar ik kwam niet verder dan Genesis 5." Zijn christelijke buurman was na de scheiding de enige die hem opzocht. "Op een gegeven moment ging hij bidden voor zijn veiligheid. Dat vond ik prima, maar ik maakte hem wel meteen duidelijk dat ik geen stap in een kerk zou zetten."

Mee naar de kerk
"De buurman gaf mij het advies om in mijn huwelijksbijbel te lezen in het Nieuwe Testament. Later ging ik in plaats van met een fles drank met de Bijbel naar bed. Er sprak liefde uit de verhalen die ik las. Daardoor kreeg ik rust. Desondanks viel ik vaak huilend in slaap. Het voordeel was dat de lust naar drank verdween, terwijl ik in het verleden soms een halve liter alcohol of meer per dag dronk." Later kwam dan toch het moment waarop Albert door zijn buurman werd uitgenodigd om een kerk te bezoeken. "Maar ik voegde er wel aan toe: 'Ik ga maar één keertje met je mee.' Ik zag daar een drumstel en er hing een 'hallelujah-sfeer'. Dat was even wennen voor iemand die rooms-katholiek is opgevoed."

Het gebed van de buurman, het lezen in de Bijbel en het bezoeken van een kerk waren opstapjes voor het leven met God dat Albert later ontwikkelde. "Op een avond was ik thuis alleen aan het bidden. Ik voelde als het ware golven van liefde over mij heen komen. Op het moment zelf dacht ik: 'is dit iets psychologisch?' Pas laster begreep ik dat dit de werking van de Heilige Geest was." Op een kerstavond zat Albert alleen thuis. Hij kreeg de drang om zich te laten dopen. "Ik had nog nooit met iemand over dopen gesproken. Daarom ervoer ik dit als Gods leiding."

Getuigen in Nederland én Ghana
Na zijn bekering heeft Albert veel gedaan op het gebied van evangelisatie. Allereerst in Nederland en later ook in Ghana. In het Afrikaanse land werd hij bevestigd als evangelist. "Ik had het idee dat in Nederland mijn verhaal niet werd gehoord. Later zijn er in Ghana deuren opengegaan. In veertien dagen heb ik vijftien keer mijn getuigenis verteld. De ene keer deed ik dat tegenover een kleine groep. Een andere keer stond ik voor zo’n zesduizend mensen." In Nederland ging hij regelmatig evangeliserend de straat op met het meervoudige betekenisvolle ‘Váder mist kind’-bord. Hij herinnert zich een gesprek met Hans. Hij nam een traktaat aan en ging later met Albert in gesprek. Uiteindelijk besloot hij Christus aan te nemen als zijn Redder. "Dit is slechts één van de vele ervaringen," onderstreept Albert.

"Dwars door de pijn van de scheiding heb ik God ervaren." Behalve die pijn werd Albert dit jaar ook nog geconfronteerd met een herseninfarct. "Ik loop erg moeizaam. Zo ben ik aan mijn linkerzijde grotendeels verlamd. Desondanks ervaar ik God erg sterk." Zo houdt Albert zich sterk vast aan zijn dooptekst: ‘De HEERE zal u zegenen vanuit Sion;u zult het goede van Jeruzalem zien, al de dagen van uw leven’ (Psalm 128:5). "Zo ervaar ik deze tekst ook," Aldus Albert.

Albert deelde zijn getuigenis eerder op het forum Credible.nl. Bezoek ook de website van Albert Streep.

Steun CIP.nl en ontvang een leuk cadeau

Ontvang het online magazine voor christenen!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter


Discussie over "Ik viel vaak huilend in slaap"
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!