God

22 september 2014 door Rik Bokelman

"Jona werd naar IS gezonden"

Het boek Jona heeft meer met de terroristische organisatie IS te maken dan je op het eerste oog zou denken. Dat ontdekte ds. Henk Mijnders tijdens zijn vakantie. CIP.nl sprak met de Zwolse predikant. "Jona werd gestuurd naar Ninevé, de stad die we vandaag de dag Mosul noemen. Daar zijn nu IS-strijders. Het beeld dat in de Bijbel van Ninevé wordt geschetst, doet echt niet onder voor IS, zoals je kunt lezen in Nahum 3. Het is bekend dat in het Assyrische rijk (waarvan Ninevé een tijdlang de hoofdstad is geweest) mensen levend gevild werden en tongen werden uitgesneden.. Als je dat had gefilmd, dan had je hetzelfde gezien als wat we nu van IS op YouTube zien. Toch werd Jona juist naar die mensen gezonden."

"Als je dat bedenkt besef je pas hoe veelbetekenend het is dat we in het boek Jona lezen dat God met ontferming over Ninevé bewogen is! Met deze goddeloze stad, waarvan – net als van Sodom – staat dat hij ondersteboven gekeerd moet worden. In het Bijbelse bericht over Sodom staat voorop dat ongerechtigheid geoordeeld moet worden. In het bericht over Ninevé dat God wil dat mensen gered en behouden worden. Als je op tv ziet wat er in Syrië en Irak gebeurt, dan kun je daar heel boos om worden en dan voel je verlangen naar gerechtigheid. Maar als christen moet je beseffen dat daar altijd meer over te zeggen is. In de Bijbel komt als het ware steeds duidelijker naar voren dat we de wraak aan God moeten overlaten en dat onze opdracht is het kwade te overwinnen door het goede te doen. Zoals God dat hier bij Ninevé doet. Daarom haalt Hij zoveel uit de kast om zijn knecht Jona daar te krijgen."

Het kwade met het goede vergelden klinkt misschien heel mooi en idealistisch. Maar vaak is dat toch onmogelijk? Henk: "De overheid is er om gerechtigheid te oefenen in deze wereld, en soms ontkom je niet aan gewelddadig ingrijpen om erger geweld te stoppen. Net zoals de geallieerden dat moesten doen in de Tweede Wereldoorlog. Maar als christen kun je daarbij niet juichen, want op die momenten ben je heel ver bij het woord van Jezus vandaan. Hij zei dat wij moeten zegenen die ons vervolgen, dat wij onze vijanden te eten moeten geven."

Mensen doen soms echt verschrikkelijke dingen, maar wie ooit werkelijk de genade van God in de ogen gekeken heeft gaat met andere ogen naar zijn naaste kijken, zelfs naar een IS-strijder. "Dan kun je naar zo'n persoon kijken en denken: 'Deze persoon heeft Gods ontferming nodig.' Het is iets anders dan een softy flower-power gevoel. Het is dat je onder de indruk bent van de liefde en de genade van God. God houdt nooit – maar dan ook nooit - op de mens achter kwaad te blijven zien. Wat zie je dat indrukwekkend in het optreden van Jezus. Wat miste dat bij de ‘kerk’ in Jezus dagen… Uiteindelijk zijn de mensen van IS ook mensen, met hun eigen verhaal. Net als wij allemaal. We zijn mensen van vlees en bloed met pijn, beschadigingen en verbroken idealen."

In de eerste verzen van het boek Jona lees je dat het kwaad van Ninevé is opgestegen tot voor Gods aangezicht. Maar als Jona buiten de stad gaat zitten afwachten of Ninevé hopelijk toch nog omgekeerd wordt, dat vervolgens niet gebeurt en hij ook nog eens na één nacht zijn wonderboom kwijtraakt, wordt Jona kwaad. In beide gevallen wordt hetzelfde woord ‘kwaad’ gebruikt. Ds. Henk Mijnders: "Eerst zie je in het boek Jona het kwaad bij de stad Ninevé en later blijkt het kwaad opeens in Jona te zitten."

Binnenkort laat CIP.nl meer predikanten uit de Nederlandse 'jihadregio's' aan het woord in een serie artikelen.

Steun CIP.nl en ontvang een leuk cadeau

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher