Nieuws

30 mei 2014 door Jeffrey Schipper

"Ik ben een huichelaar als ik alleen over Jezus praat"

"We kunnen prostituees kleding of andere hulp aanbieden en dat tot onze prioriteit maken. Maar zonder de Heere Jezus is het een kwestie van pappen en nathouden. Het gaat om hun ziel," aldus Peter Hazenoot. De evangelist verbleef onlangs met Jorim Rietdijk een maand op Aruba. Op het eiland komt ieder kwartaal een nieuwe lichting vrouwen vanuit Colombia een paar maanden werken als prostituee. Het tweetal verblijft ieder kwartaal een maand op Aruba om de vrouwen te bereiken. "Ik hoor mensen zeggen dat ik prachtig kan preken. Maar als ik Gods boodschap niet in praktijk breng en alleen over Jezus praat, ben ik een huichelaar," vertelt de gepassioneerde Peter.

Peter vertelde op deze website al eerder over zijn werk namens Wereld Evangelisatie Nederland (WEN). Eén keer in de drie maanden vertrekken zij naar Aruba om Gods licht te schijnen in de Arubaanse duisternis. Peter: "Onlangs spraken we een vrouw, die dagelijks een fles wiskhy drinkt. Daarmee vergeet ze haar verdriet. Ze is achtergelaten door haar man en moet voor haar twee kinderen zorgen. Maar één van haar kinderen is ook nog eens ziek. We willen haar praktische hulp bieden, maar allereerst wijzen we haar op de Heere Jezus." Want dat staat voor de evangelist voorop. "Zonder Jezus is het een kwestie van pappen en nathouden. Als zij sterft, verschijnt zij voor Christus."

Leren volharden
De afgelopen maanden heeft hij samen met Jorim veel schrijnende situaties gezien op het eiland. Jorim stopte zeven jaar geleden met werken om zijn tijd en energie in Gods koninkrijk te stoppen. "Ook als verpleegkundige had ik altijd het verlangen om het zendingsveld op te gaan. Lange tijd heb ik tot God gebeden, waarna dit avontuur op mijn pad kwam. Als evangelist sta je met je schoenen in de modder. Dan leer je volharden. We merken tegenwerking, maar tegelijkertijd zien we dat God werkt." Peter preekt regelmatig in Aruba. Het valt hem op dat ook prostituees de weg naar de kerk vinden. "Daaruit blijkt dat ze het verlangen hebben om meer van Jezus te ontdekken."

Tegelijkertijd merkt Peter op dat kerkgangers zich geen raad weten met prostituees in de kerk. "Het begint al met een praktisch ‘probleem’," legt hij uit. “De preken moeten voor hen worden vertaald.” De meeste prostituees spreken Spaans. "Kerkgangers storen zich eraan en vinden dat zij de taal moeten leren. Verder houden veel kerken zich bezig met interne bezigheden. Op Aruba bevinden zich zo’n 200 kerken. Er wordt meer nadruk gelegd op het geven van tienden dan aan zending. Dat laatste is echt geen issue. Mensen worden moe gemaakt met bijbelstudies, kerkelijke activiteiten en andere bezigheden, waardoor men niet toekomt aan problemen buiten kerkmuren."

Een christenplicht
Vandaar dat ieder kwartaal Jorim, samen met Peter en Madeleine (zijn vrouw, red.) en hun kindje naar het eiland komen. Jorim: "In principe heeft iedere christen de opdracht om in zijn of haar omgeving een getuige van Jezus te zijn. Zo woon ik zelf in Dordrecht. Als daar dezelfde problemen zouden zijn met prostituees zie ik het als mijn taak om allereerst daar aan de slag te gaan. Dat is mijn christenplicht. Vervolgens zou ik veel meer christenen uit mijn omgeving mobiliseren." Iets wat hij dus mist op Aruba. "Vergeet niet dat Aruba erg klein is en velen elkaar kennen. Als een voorganger het Evangelie zou brengen bij prostituees, zou dat tot allerlei geruchten leiden."

Peter maakt duidelijk waarom het lastig is om prostituees structureel te helpen. "De meeste vrouwen bevinden zich in een groot netwerk dat verder reikt dan alleen Aruba. Ze verblijven over een tijdje drie maanden in Panama, vervolgens drie maanden op Curaçao, enzovoorts." Er gebeurt van alles zodra Peter en Jorim een prostitué bezoeken. "We stappen niet alleen hun woonruimte, maar ook hun geestelijke wereld binnen. Wanneer we bijvoorbeeld zeggen: 'We komen hier niet om jullie te veroordelen', barsten sommigen al in huilen uit. Vervolgens horen we hun persoonlijke levensverhaal aan en proberen we stap voor stap op de Heere Jezus te wijzen. In Hem ligt een hoopvolle oplossing. Ook bieden we praktische hulp. Onlangs namen we nog een tas met verzorgingsproducten mee."

Peter en Jorim vertellen waarvoor zij graag gebed zouden willen ontvangen. "Soms wordt gedacht dat we even heen en weer vliegen naar Aruba, op ons gemakje het Evangelie vertellen om vervolgens weer huiswaarts te keren. Mijn gebed is dat mensen zullen begrijpen dat er echt meer bij komt kijken. We houden zoveel mogelijk contact met de prostituees en blijven in Nederland voor hen bidden." Jorim: "Als wij in Nederland zijn, worden de prostituees alleen door onze vrouwelijk vertalers bezocht. Dit neemt risico’s met zich mee. Er zijn jeugdbendes actief. We vragen gebed om bescherming."

In de toekomst hopen zij opvanghuizen te kunnen openen in Colombia om het Evangelie te delen en vrouwen te kunnen opvangen. Bezoek hier de website van Wereld Evangelisatie Nederland (WEN). Bekijk een videofragment over het werk van Peter en Jorim:



Foto:
Jorim Rietdijk (links) en Peter Hazenoot (rechts)

Word vriend van CIP.nl - Als dank ontvangt u een welkomstgeschenk

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher