Nieuws

21 januari 2014 door Jeffrey Schipper

"In Chili leerde ik Gods stem te verstaan"

"Het luisteren naar de stem van God heb ik in Chili moeten leren. Daar kwam ik in aanraking met ervaringen die ik vanuit mijn traditie niet eerder had gezien." Dit vertelde dr. Gerrit Vreugdenhil gisteren tijdens de Theologenconferentie van het Evangelisch Werkverband in Amersfoort. "We staan als kerk voor de uitdaging om naar de directe ervaring met God te zoeken," aldus Vreugdenhil naar aanleiding van zijn ontdekkingstocht in het verstaan van Gods stem, die begon in Zuid-Amerika.

Namens de GZB ging Vreugdenhil in Chili aan de slag als zendingspredikant. Veel studenten hadden een pinksterachtergrond. "De God waarover zij spraken, maakte Zijn kinderen deelgenoot van Zijn plan door de Heilige Geest. Zo hadden ze ervaring met bevrijding uit de kracht van Gods Geest, dromen en visioenen. Ook weet ik nog hoe een predikant vol vuur vertelde over een droom waarin alle details van een nieuw kerkgebouw hem door God werden onthuld. Vanuit Handelingen 2 wist ik over God die rechtstreeks tot mensen spreekt maar de manier waarop dat in Chili concreet werd, was nieuw voor mij. Mijn traditie had hier weinig oog voor. De kern van mijn geloof was: 'Ik weet dat mijn zonden vergeven zijn en dat ik in de hemel mag komen.' Maar in plaats van een punt volgt vervolgens een komma. Een leven, geleid door de Geest, heb ik in Chili moeten leren."

Samuël-ervaring
Toen twee broeders in het geloof voor Vreugdenhil baden, vond er in zijn leven verandering plaats. "Het gebed werd diezelfde nacht nog verhoord. Midden in de nacht werd ik wakker, waarna ik weer even in slaap viel. Dit gebeurde drie keer, waarna ik dacht aan Samuël en het gebed van de broeders. Vervolgens ervoer ik de aanwezigheid van God. Ik viel op mijn knieën om Hem te danken en hoorde vervolgens liefdevolle, sterke woorden die een diepe indruk achterlieten. Woorden die ik nog steeds koester in mijn hart. God sprak duidelijk tot mij. Ik twijfel geen moment aan het feit dat ze van God kwamen. Dit was het begin van een ontdekkingstocht. Ik ervoer dat God een landingsplek in mijn leven had gemaakt voor Zijn Geest. Woorden die ik ontvang, besloot ik op te schrijven, te toetsen en te duiden."

Een voorbeeld van woorden die Vreugdenhil te horen kreeg is: 'Ik noem u niet meer slaven, maar Ik heb u vrienden genoemd', gebaseerd op Johannes 15:15. "Woorden die we van God ontvangen, kunnen niet tegen de Bijbel ingaan," legt de predikant uit Woerden uit. "We ontdekten dat God vaak via verschillende mensen dezelfde boodschap geeft. Dit zagen we als een vorm van bevestiging. Als dat niet het geval was, lieten we de boodschap rusten. Zo leerden we gaandeweg beseffen hoe belangrijk het is om te luisteren naar Gods stem – in prediking, pastoraat, en het leidinggeven aan de kerk. Want wie overziet de toekomst en het verleden beter dan de Heer zelf? Het is Zijn verlangen om met ons Zijn hart te delen."

Oude en nieuwe mens
"In het Oude Testament lezen we hoe een bepaald aantal mensen worden toegerust met een concrete taak. Dat verandert in het Nieuwe Testament. Daar zien we het werk van de Heilige Geest ruimer en royaler worden. Hij maakt woning in de harten van de gelovigen. Paulus spreekt daarom van de tempel van de Heilige Geest. Deze inwoning is het antwoord van God op het gelovig aanvaarden van het Evangelie." Ook maakt hij onderscheid tussen de oude en nieuwe mens. "De natuurlijke mens mist het referentiekader om te ontdekken wat God zegt. Maar de geestelijke mens heeft door het geloof in Jezus deel gekregen aan het koninkrijk van God. Daardoor heeft die nieuwe mens heeft een antenne gekregen voor het handelen naar God, die is geactiveerd door wedergeboorte. Zo wordt een landingsplek gecreëerd waarop de Heilige Geest kan landen en Zijn woorden doorgeeft."

"Ik besef goed dat de zonde een ernstig verstorende factor is en dat het koninkrijk van God nog niet ten volle gerealiseerd is," gaat hij verder. "We leven te midden van veel gebrokenheid. Toch staan we als kerk voor de uitdaging om naar die directe ervaring met God te zoeken. Misschien geeft hij de gelegenheid om te herontdekken dat het geloof primair een relatie is met God waarin luisteren, vertrouwen en gehoorzamen essentieel van belang is. Zo heb ik gaandeweg geleerd Zijn stem niet te negeren. Ik schrijf ze op in mijn gebedsschrift, wat mij helpt in het zoeken naar Gods wil. Vaak worden ze bevestigd door mensen of bijbelteksten. Dan mogen we ervaren wat Psalm 85 zegt: 'Hij spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft.'

Foto: website Gerrit Vreugdenhil - Fotograaf: Tjerk de Reus

Het thema van de conferentie was 'Leven, luisteren en spreken door de Geest'. De theologenconferentie werd gehouden voor predikanten, theologiestudenten en kerkelijk werkers. Bezoek hier de website van het Evangelisch Werkverband.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher