Levensverhaal

17 januari 2014 door Jeffrey Schipper

"Na gebeden raakte ik opnieuw depressief"

"Ik raakte teleurgesteld in God. In onze kerk was - voor mijn gevoel - iedereen vrolijk, maar ik zakte weg in een steeds dieper dal," vertelt Judith Stoker. Jarenlang kampte ze met een depressie en een kindje krijgen bleek onmogelijk. Ze werd achtervolgd door herinneringen aan seksueel misbruik in haar jeugd. In Jezus' naam werd ze bevrijd van depressie na gebed. Toch bleek dat anders uit te pakken dan gehoopt: de somberheid keerde terug. "Na gebed om bevrijding is het niet zomaar klaar. Soms wordt binnen de kerk iemands verwerkingsproces onderschat."

Judith werd grootgebracht in een gezin met vijf kinderen. Nadat ze werd misbruikt binnen haar gezin, probeerde zij dit zoveel mogelijk te verbergen. "Toen mijn moeder het ontdekte, stopte zij dit bewust in de doofpot. Doordat deze ingrijpende gebeurtenis onbesproken bleef, ontwikkelde ik mij tot een eenzaam en twijfelend kind." Op latere leeftijd leerde Judith als tiener een schoolvriendin kennen. "In haar gezin maakte ik kennis met een ander manier van leven met God. Zo ontdekte ik een andere kant van God." Zelf ging zij met haar moeder ook naar de kerk. Haar vader had niets met het geloof en thuis werd er niet over God gesproken. "Toen ik steeds vaker met mijn vriendin meeging naar de kerk en bijbelstudies, maakte ik op een gegeven moment een keuze om de Heere Jezus te volgen. Ik beleed mijn zonden en vroeg God om de regie in mijn leven over te nemen."

"Ik raakte teleurgesteld in God. In onze kerk was - voor mijn gevoel - iedereen vrolijk, maar ik zakte weg in een steeds dieper dal"

Depressie
Tijdens een conferentie praatte Judith voor het eerst openlijk over het misbruik. "In gebed brachten we mijn problemen bij God. Maar mijn somberheid verdween niet." Op 18-jarige leeftijd leerde Judith haar man kennen. "Toen ik ging trouwen, dacht ik: 'Met hem begint een nieuw leven en ik laat het verleden rusten'," vertelt zij. Maar het ging al gauw mis. Uiteindelijk werden er na onderzoek in een psychiatrisch ziekenhuis een depressie, PTSS, een dissociatieve stoornis en angsten geconstateerd. Judith ging in therapie. "Toen ik hier op een dag over sprak met mijn vriendin, sprak ze over een aanval van de duivel. 'God wil je vrij maken', kreeg ik te horen. Hierover had ik nog niet eerder nagedacht. Ze nodigde mij uit om met een vrouw uit haar kerkelijke gemeente erover door te praten. Nadat ik mij in dit onderwerp verdiepte, besloot ik om op die uitnodiging in te gaan."

Vervolgens werd er in de kerk van haar vriendin voor Judith gebeden. In Jezus' naam werd er voor haar gebeden en werd ze bevrijd van depressie. "Ik was bevrijd en voelde mij na de gebeden vredig en blij," herinnert Judith zich. "Ik vertelde aan mensen om mij heen dat God mijn leven had veranderd." Een aantal maanden later verhuisde Judith naar een andere woonplaats. Langzamerhand keerden de sombere gedachten terug. "Ik probeerde mij sterk te houden, maar het lukte niet. Hoe kan het dat God mij heeft bevrijd en ik mijzelf opnieuw depressief voel?, dacht ik destijds." Daarnaast kreeg Judith het slechte nieuws te horen dat haar echtgenoot onvruchtbaar is. "Toen er ook nog aan onze kinderwens een einde kwam, zakte ik weg in een diep dal."

Straf van God?
"Ik dacht bij mijzelf: 'God, is het nu nog niet genoeg geweest?' Zelf ervoer ik deze tegenslag als een straf van God, omdat de Bijbel kinderen een zegen van God worden genoemd. Na deze gebeurtenis kwamen de nachtmerries van vroeger in alle hevigheid terug. Terwijl in de kerk iedereen vrolijk leek, kon ik er niet in meekomen. Dit leidde tot eenzaamheid." Totdat Judith in contact kwam met een pastoraal echtpaar. "Door de gesprekken met hen, durfde ik eindelijk de gebeurtenissen uit mijn kindertijd echt onder ogen te komen. Ik heb leren erkennen dat ik slachtoffer ben van misbruik en er zelf geen schuld aan had." Eindelijk werd het verwerkingsproces in gang gezet. Ook leerde Judith dat het geen schande is om medicatie te gebruiken als je depressief bent. "'Als je in God gelooft, heb je geen pillen nodig', dacht ik eerder. Maar dat raad ik niemand aan. Medicatie had ik nodig om stabiel te worden." Door medicatie, gesprekken en gebed verwerkte ze haar verleden. Judith leerde leven in plaats van overleven.

"Ervaringen die nog niet zijn verwerkt, vergelijk ik met een open boek. De bladzijden waaien alle kanten op. Pas na de verwerking verdwijnt het boek dicht in de boekenkast"

Ondertussen hield ze zich druk bezig met de vraag: Wat wil God met mijn leven? Tijdens een avond vielen haar ogen op Jesaja 54:1, 'Zing vrolijk, onvruchtbare, u die niet gebaard hebt, breek uit in gejuich en jubel het uit, u die geen weeën gekend hebt, want de kinderen van de eenzame zijn talrijker dan de kinderen van de getrouwde, zegt de HEERE.' Judith: "Het was alsof God tegen mij zei dat er toch kinderen op mijn pad zullen komen." Inmiddels wonen bij Judith en haar man vijf pleegkinderen. Terugkijkend op haar levensverhaal merkt ze op dat er te gemakkelijk is gedacht over bevrijding door gebed. "Ervaringen die nog niet zijn verwerkt, vergelijk ik met een open boek. De bladzijden waaien alle kanten op. Pas na de verwerking verdwijnt het boek dicht in de boekenkast."

Hoopvolle toekomst
"Soms wordt er te gemakkelijk over bevrijding gedacht," geeft zij toe. "Hiermee bedoel ik dat het verwerkingsproces wordt onderschat. Daarvoor moet tijd worden ingeruimd." Het levensverhaal van Judith is ook in boekvorm verschenen. Het boek Tranen in mijn koffie! is hier te bestellen. Met dit boek wil ze laten zien dat het mogelijk is om je verleden te verwerken en te leven zoals God het bedoeld heeft. "Hij heeft voor iedereen een hoopvolle toekomst klaarliggen. Die toekomst kan vandaag beginnen."

Voor vragen of (bemoedigende) opmerkingen is Judith Stoker per e-mail bereikbaar.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify