Nieuws

08 oktober 2013 door Rik Bokelman

"Ik hoef alleen maar Jezus lief te hebben"

“Veel christenen willen presteren. Dat hoeft helemaal niet. Begin eens gewoon met liefhebben.” De Rooms-Katholieke priester is inmiddels 92 jaar. Frans Horsthuis leefde jarenlang zonder geld aan te nemen van mensen en ging met slechts enkele persoonlijke bezittingen door het leven. Hiermee nam hij de woorden van Jezus om op pad te gaan zonder geld en kleding heel letterlijk. CIP.nl sprak met hem en deelt in vijf artikelen zijn levenslessen.  Vandaag vertelt hij over hoe je kunt leven als een vrij man (of vrouw).

Ondanks dat Jezus zijn leerlingen opriep om zichzelf te verloochenen, is het tegelijkertijd zo dat zij vrije mensen waren. Want uiteindelijk komen de ‘grootste’ prestaties in het leven van een christen voort uit wat God in iemand doet. Daarom zegt Frans Horsthuis ook: “Ik hoef niets te doen voor Jezus. Behalve dan een vriend te zijn van Hem en Hem lief te hebben. Aan regels en wetten heb ik niks. Jezus had dat ook niet. Die keek gewoon heel de tijd rond toen Hij op aarde leefde en keek niet naar wat mensen van Hem vroegen, maar naar wat Zijn Vader vroeg. Dat deed Hij vervolgens uit liefde voor Hem. Daardoor ervoer Hij dat ook niet als een ‘moeten’. Veel christenen willen presteren. Dat hoeft helemaal niet. Begin eens gewoon met liefhebben.” 

“Omgang met God is een samenspel. Je bent helemaal vrij. Je mag alles. Dat is ook waar Jezus voor gekomen is. Er is geen veroordeling meer.  Je bent vrij. Je moet niks. Weet je, we zitten zo vastgebakken aan gewoontes en voorschriften. Vaak is het christelijk leven een verzameling van dogma’s en leerstellingen die christenen hebben bedacht onder strijd en kerkscheuringen. En waar ze op hameren omdat het hun stokpaardjes zijn.” 

Zelf was de priester lange tijd in de greep van ‘moeten’. Hij ervoer zich toen allesbehalve vrij. Hij nam zich toen voor om het volgende tegen Jezus te zeggen: ‘Heer, van nu af aan maak ik geen enkel goed voornemen meer om mijn leven te verbeteren. Ik vecht niet langer tegen mijn zonden. Het is toch boter aan de galg. Ik verander er toch niet door. Ú neemt de zonden weg. Tot nu toe probeerde ik dat zelf, maar ik doe dat niet langer. Als U mij anders wilt hebben, dan moet Ú mij maar veranderen. U accepteert mij zoals ik ben en dat wil ik zelf ook doen. Van nu af aan wil ik al die verspilde energie uitsluitend gaan gebruiken om de vriendschap met U op te bouwen.’ 

Het bovenstaande gebed veranderde het leven van de priester. Zo herinnert hij zich nog hoe hij later voor duidelijke leiding aan het bidden was. Er leek geen antwoord te komen van God, waarop Frans zei: ‘Wat moet ik dan nu gaan doen? De hele dag met de armen over elkaar blijven zitten?’ Waarop Jezus volgens Frans antwoordde: ‘Dat zou niet eens erg zijn. Als je je hart maar vol liefdevolle aandacht op Mij gericht houdt. Wát je doet, is niet belangrijk, maar houd je hart onafgebroken naar Mij gekeerd.’ Met andere woorden: ‘Je bent vrij.’  

“Elke ruimte, die je in je leven voor de Heer vrijmaakt - al is het met een beitel heel moeizaam maar één kubieke centimeter, daar wil de Heer inkruipen.”

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher