"We hebben een klein en verwrongen beeld van aanbidding als wij geloven dat ongelovigen niets met aanbidding hebben." Volgens Kees Kraayenoord zouden we niet in de val mogen lopen van de gedachte: evangelisatie is voor buiten de kerk en aanbidding voor binnen de kerk. "We zeggen dat worship iets is voor gelovigen en evangelisatie voor ongelovigen. Want ingewijden kennen de liedjes en gebaren. Maar dat is een verkeerd beeld van het Evangelie." De zanger sprak afgelopen zaterdag op de
Kraayenoord citeert theoloog John Piper. "Hij zegt dat evangelisatie niet het ultieme doel van de kerk is. Het doel is aanbidding. Want evangelisatie is een tijdelijke noodzaak en worship is eeuwig. Sommigen komen bij het woord 'aanbidding' niet verder dan liedjes voorafgaand aan de preek, anderen komen niet verder dan christelijke artiesten als Chris Tomlin. Als je er zo over denkt, heb je een beperkte visie op aanbidding. Want aanbidding is meer dan dat. We moeten ons realiseren dat ieder mens is geschapen om God te aanbidden. Het probleem van jouw buurman die Jezus nog niet kent, is niet dat hij nog geen aanbidder is. De vraag is niet of die buurman aanbidt, maar wie hij aanbidt. Alle mensen aanbidden."
Jezus en de Samaritaanse vrouw
Aan de hand van
maakte Kraayenoord duidelijk wat ware aanbidding is. "Dicht bij de stad Sichar is een oase. Jezus is daar om te gaan rusten. Op het heetste moment van de dag komt een Samaritaanse vrouw water putten. Bij die bron zit een man. Ze komt Jezus tegen en Hij vraagt die vrouw om water. In eerste instantie benadrukt de vrouw dat ze er geen zin in heeft. Jezus plaatst zichzelf in een positie waarin die vrouw iets voor Hem kan betekenen. Jezus zegt vervolgens: 'Als u wist wat God wil geven'. Jezus spreekt over levend water: water waarvan je geen dorst meer krijgt. Alles wat wij buiten God om zoeken maakt ons dorstig naar meer. Dat levende water lest onze dorst."
"Die vrouw zegt vervolgens: ‘Geef mij dat water, heer, dan zal ik geen dorst meer hebben en hoef ik ook niet meer hierheen te komen om water te putten.’ Jezus legt de vinger op de zere plek en roept haar op om haar man te halen." Maar die vrouw blijkt geen man te hebben. 'U hebt vijf mannen gehad, en degene die u nu hebt is uw man niet,' zei Jezus toen. "De vrouw ontdekt dat Jezus een profeet is. Ik denk dat deze vrouw een slachtoffer is en een gebroken mens. Ze maakt duidelijk dat haar voorouders op die berg God hadden aanbeden." 'En bij u zegt men dat in Jeruzalem de plek is waar God vereerd moet worden', voegt ze toe.
De plek van aanbidding
"Ze zocht de plek van aanbidding," legt Kraayenoord uit. "Mogelijk bent u in de val getrapt door te denken dat deze vrouw een theologische discussie wil starten door niet over haar pijn en moeite te praten. Ik denk dat niet. We moeten de positie van aanbidding niet onderschatten. God koos het volk Israël uit en op de berg Sion was de plek waar men Hem kon ontmoeten: dé plek van aanbidding. Die plek was bedoeld om aan iedereen te laten zien wie God is," zegt Kraayenoord verwijzend naar
. "Dat was niet alleen de plek van aanbidding, maar ook van vergeving en verzoening. Er was één centrale plek waaraan God zijn liefde verbond: de berg Sion."
"Jezus zet in Johannes 4 alles op z'n kop, omdat aanbidding niet meer gebonden is aan één plek. 'De Vader zoekt mensen die hem zo aanbidden, want God is Geest, dus wie hem aanbidt, moet dat doen in geest en in waarheid,' zegt Jezus in vers 23 en 24. Jezus introduceert hier de hemelse Vader aan de vrouw. Die vrouw hoort iets wat ze nooit eerder heeft gehoord: aanbidding door de Heilige Geest in het hier en nu. Niet alleen in Jeruzalem, maar ook hier in Zeewolde. Nu ben jij een plek van aanbidding. Als de vrouw uit Johannes 4 beseft dat Jezus de Messias is, is ze door het dolle heen. Als de eerste evangelist van Sichar gaat ze terug naar haar stad. Een ontmoeting van Jezus is genoeg voor verandering."
Ontmoeting met God
"De vraag is: als wij als kerk samenkomen om God te aanbidden, creëren we dan genoeg ruimte zodat God de mens mag ontmoeten en de mens God? Geloven we dat aanbidding meer is dan het zingen van liedjes? Het gaat om de ontmoeting tussen God en mens. Soms heb ik het idee dat bandjes en aanbiddingsleiders die ontmoeting in de weg staan door te denken dat het hun show is." Kraayenoord citeert Romeinen 12:1, 'Broeders en zusters, met een beroep op Gods barmhartigheid vraag ik u om uzelf als een levend, heilig en God welgevallig offer in zijn dienst te stellen, want dat is de ware eredienst voor u.' "Alles komt hierop neer: jezelf als offer geven aan Hem," aldus de zanger.
Ook David de Vos sprak op de Landelijke dag voor Evangelisatie:
Praatmee