"Jezus hield ook de sabbat in ere"

07-06-2013 door Rik Bokelman
Waar veel christenen de zondag vieren, zo zijn er ook veel christenen die de sabbat vieren. Van vrijdagavond 18:10 tot zaterdagavond doen zij niets of weinig. Pieter Hak is zo'n christen. Hij viert met zijn gezin iedere week de sabbat. Volgens hem een gebruik dat Bijbelser is dan de zondagsrust. CIP.nl sprak met hem. "Het houdt praktisch in dat je tijdens de sabbat alles laat vallen en je verheugt in de Heer van de sabbat. Dat klinkt misschien gek, maar het is echt zo! Vervolgens houden we de sabbatsmaaltijd. Deze maaltijd heeft bepaalde rituelen."
 
Pieter vertelt hoe de sabbatsmaaltijd in elkaar zit. "We beginnen vaak met het wassen van de handen." Dat doen men om stil te staan bij Psalm 24: 'Wie zal de berg van de HEERE beklimmen? Wie zal staan in Zijn heilige plaats? Wie rein zijn van handen en zuiver van hart, wie zijn ziel niet opheft tot wat vals is, en niet bedriegelijk zweert. We bevragen elkaar ook voordat de handen daadwerkelijk gewassen worden of er nog iets te belijden is naar God of onze naaste.' "Vervolgens steken we een kaars aan die symbool staat voor Christus als licht der wereld. Daarna steken we een tweede kaars aan via het vuur van de eerste kaars. Zo steken we onszelf als het ware aan met het licht van Christus. Daarna zegen ik mijn vrouw met een gedeelte uit de Bijbel bijvoorbeeld spreuken 31. Daarna zegen we onze kinderen, eerst de jongens daarna de meisjes. Dan spreek ik de priesterzegen over mijn gezin uit."

Na de zegen wordt er wijn gedronken, verwijzend naar de 'vrucht van de wijnstok'. En er wordt brood uitgedeeld dat wordt gegeten met zout. Het zout heeft te maken met het zoutverbond. "Zo werd in de oudheid een verbond gesloten. Vandaar dat Jezus ook zei: 'Als het zout smakeloos geworden is wie zal het dan op smaak brengen.' Daarna zingen we nog een aantal liederen. Dan is het etenstijd. Zo vieren we dus Gods goedheid en het offer van Jezus." 

De sabbat is voor Pieter een dag van algehele rust. Hij bezoekt dan ook een gemeente die de sabbat viert. "Wij maken op die dag ook geen gebruik van enige vorm van multimedia. Echt helemaal niks dus. Dat is echt heerlijk omdat je dan tijd hebt voor andere dingen. Het is in deze maatschappij echter niet praktisch om de sabbat te vieren. De zaterdag is altijd de klus- en rommeldag geweest voor ons. Wat dat aangaat worden er zeker offers van ons gevraagd. Maar die wegen niet op tegen het loon." 

Zelf is Pieter van mening dat hij volgens de Bijbel de sabbat mag vieren, "in gehoorzaamheid aan Gods Woord". Want zo zegt hij: "Jezus hield deze dag ook in ere. Daar komt bij dat we ons zijn gaan verdiepen in de oorsprong van de zondag. Deze is ingesteld door Constantijn de Grote. Zijn motivatie was dat we de dingen absoluut anders moesten doen dan dat gruwelijke zondige volk die de moord van Jezus op hun geweten had. Zo zijn ook de Bijbelse feesten in de verdrukking geraakt. Zelfs zo dat nog steeds als Pasen en Pesach op dezelfde dag vallen, Pasen een week later valt. Er zijn zelfs mensen tijdens de Inquisitie gemarteld en vermoord omdat ze de sabbat bleven vieren. Dus in mijn ogen is de zondag ontstaan door puur antisemitisme. Hier wilden we na deze bewustwording absoluut niet meer aan meewerken."

"We ervaren veel vreugde in het vieren van de sabbat. Andere christenen reageren wel vaak negatief op wat wij doen. Sommigen gaan zelfs zover om te stellen dat ik geleid word door een boze geest. En anderzijds zijn er ook mensen die snappen dat de zondagsrust niet zozeer Bijbels is, eerder de sabbat. Maar zij durven dat niet te zeggen tegen de omgeving. Deze mensen zijn erg blij dat ze mensen ontmoeten die dat wel durven." 

Ontvang het online magazine voor christenen!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter


Discussie over "Jezus hield ook de sabbat in ere"
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!