Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Nieuws

12 maart 2013 door Redactie

"We zijn onze vrijmoedigheid voor Jezus verloren"

"We zijn in slaap gesust als christenen. Veel mensen kennen Jezus zoals ze Obama kennen; van een afstand, van horen zeggen, maar niet echt van dichtbij." Aan het woord is Frank Pot. Hij startte enkele jaren geleden de FIRE-kerk, is al jarenlang betrokken bij gebedswerk en maakte de bekende opwekking in Brownsville, Pensacola mee. Vanuit zijn verlangen naar opwekking start hij binnenkort de Bijbelschool FIRE School of Ministry Europe. “Opwekking begint met bidden en vasten.” 

Volgens Frank staat de Kerk er niet goed voor. “Veel christenen kennen Jezus niet meer persoonlijk. Ze kennen Hem vooral vanwege wat ze gehoord hebben over Hem in de kerk. Maar het ontbreekt hen aan een intieme relatie met Hem. Dat dit gebeurt is te verklaren; het is makkelijker om je iets te laten voorkauwen door je voorganger, dan zelf Hem te zoeken. Maar het is zoveel mooier wanneer God Zelf tot je spreekt.”

Vrijmoedigheid
Naast dat christenen Jezus niet echt van dichtbij kennen, schamen veel christenen zich voor Hem, stelt Frank Pot. “Ik heb zelf gezien hoe mensen de kerk uitkomen alsof ze iets verkeerds hebben gedaan. Mensen die uit de kerk stappen, iemand tegen het lijf lopen en zich dan zichtbaar ongemakkelijk voelen omdat ze uit moeten leggen dat ze naar de kerk zijn geweest. We zijn onze vrijmoedigheid voor Jezus verloren in ons land.” Maar het kan ook anders. “Laatst waren we op het Plein in Den Haag aan het bidden voor ons land. Stonden we daar te bidden, kwamen er opeens Nigerianen naar ons toe. Ze vroegen of ze mee mochten bidden. ‘Natuurlijk,’ zeiden we. Begonnen ze luid op hun knieën het uit te schreeuwen naar God! Ik vind dat geweldig. Natuurlijk: niet iedereen zal zo staan gaan bidden, omdat je bijvoorbeeld denkt dat omstanders je niet zullen  begrijpen wanneer je midden op straat staat te bidden. Maar aan de andere kant: reacties van andere mensen zouden je toch nooit mogen beroven van je vrijmoedigheid? 

Vanwege de secularisatie probeert de kerk relevant te zijn. Dat is enerzijds goed, omdat mensen christenen op die manier beter kunnen begrijpen. “Aan de andere kant zie ik dat de wereld meer impact heeft op de kerk, dan de kerk op de wereld. Tegenwoordig worden er jeugddiensten gehouden met filmavonden en dancemuziek. Bij zulke diensten ben ik ook geweest. Maar als ik dan zei: laten we bidden, dan liepen de mensen die de kerk had binnengehaald weg. En daar wringt de schoen. Want waar je mensen mee wilt binnenhalen, moet je ze ook blijven voeden. Doe je dat niet, dan voelen mensen die geen christen zijn zich bedrogen. Haal mensen niet binnen met filmavonden of dancemuziek, maar met Jezus.” 

Vasten
Zending zou volgens Frank meer en meer gefocust moeten zijn op bidden en vasten. “De kerk is met Pinksteren geboren door gebed. Gebed is de kraamkamer van een kerk. Daar hoort ook vasten bij. Mensen geven vaak wel ‘aalmoezen’ zoals Jezus zei, ‘bidden’ zoals Jezus zei, maar vasten? Dat vaak niet meer. Dat kost ons te veel moeite. Terwijl je juist door vasten  jezelf leeg maakt, om je te laten vullen door God. Mijn droom is dat God weer een opwekking zal geven. Zoals in Markus 16 omschreven staat. Er zijn heel veel christenen die daar ook reikhalzend naar uitzien. Zij willen echt ergens voor gaan staan en vechten. Dat is belangrijk. Want we moeten geen genoegen nemen met minder dan waar de Bijbel het over heeft. Er zijn mensen die zeggen dat er geen opwekking meer komt. Dat moeten we niet doen. Want Jezus is nog altijd dezelfde als toen. En de discipelen waren niet heiliger dan wij. Het waren mensen zoals wij. En God gebruikte hen machtig in hun generatie.”

Met de nieuwe Bijbelschool wil Frank vooral mensen aanmoedigen hun leven af te leggen. “Om volledig voor Hem te gaan. Wij zijn als kerk geroepen om grote dingen te doen. Dat kan alleen wanneer we onszelf helemaal geven aan Hem. God wil liefdevol met ons aan de slag gaan. Want God kan en wil onze levens echt gebruiken. Al kost ons dat wel alles. Want Jezus laat ons altijd zien welke zaken we boven Hem hebben gesteld. Dat deed Hij ook bij de rijke jongeling. Hij wil liefdevol  de confrontatie aangaan met onze afgoden. Dan vraagt Hij ons: wil je die afgod afleggen? Hij zal dat nooit afdwingen, maar zal ons wel voor die keuze stellen. We zijn met de Bijbelschool op zoek naar mensen die zeggen; bij leven en dood.. Ik wil Jezus volgen!”

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen