"De gedachte dat God mensen een vrije wil heeft gegeven wordt door veel christenen geaccepteerd als een Bijbels feit. Maar is dat ook zo? De Bijbel maakt duidelijk dat God de schepping in Zijn handen heeft,"
theoloog Robin Schumacher, verwijzend naar onder meer Psalm 135:6,
'Al wat de HEERE behaagt, doet Hij, in de hemel en op de aarde, in de zeeën en alle diepe wateren.'
"God is soeverein. Het woord soevereiniteit wordt over het algemeen gedefinieerd als een 'opperste en onafhankelijke macht of autoriteit'. Het Griekse woord voor soevereiniteit is 'dynastes', wat betekent 'iemand die in staat is om anderen te bevelen'. Christenen discussiëren weinig over God die de leiding over ons leven wil hebben, zelfs tot in het kleinste detail. Jesaja 64:8 zegt:
'Maar nu, HEERE, U bent onze Vader! Wij zijn het leem en U bent onze Pottenbakker: wij zijn allen het werk van Uw handen.'
" Schumacher citeert ook Spreuken 16:9,
'Het hart van een mens overdenkt zijn weg, maar de HEERE bestuurt zijn voetstappen.'
God verharde farao
"De Bijbel staat vol met voorbeelden die aantonen dat Gods soevereiniteit mensen overschaduwt, zodat Zijn plan wordt uitgevoerd. Zo maakte God duidelijk dat Hijzelf het hart van de Egyptische farao verzwaarde, zodat hij niet zou toestaan dat de Israëlieten naar God zouden luisteren.
'Ikzelf echter zal zijn hart verharden, zodat hij het volk niet zal laten gaan'
, zegt Exodus 4:21. Desondanks zijn er christenen die niet geloven in Gods wil. Maar zou God hebben geaccepteerd als Abraham 'nee' tegen Hem zei en Jona zou weigeren naar Ninevé te gaan? Op dit punt stelt de apostel Paulus een retorische vraag:
'wie heeft Zijn wil weerstaan?'
(Romeinen (9:19). Het antwoord is duidelijk: niemand."
"God bevindt zich dus niet in een reactionaire houding op basis van wat wij wel of niet doen. Bovendien is het noodzakelijk dat God in ieder mensenleven persoonlijk ingrijpt op een manier die in strijd is met onze natuurlijke neigingen en verlangens. Als God ons echt een 'vrije' wil zou geven, zou niemand door Hem gered worden. De Bijbel maakt duidelijk dat iedereen in zonde wordt geboren en van nature is vervreemd van God en leeft onder Zijn toorn. Totdat God ons verandert, zijn we niet in staat om Gods genade tot ons te nemen en kan Christus nooit onze Verlosser zijn. Op dezelfde wijze waarop Jezus Lazarus opwekte uit de dood, wil Hij ons geestelijk levend maken, zodat we voor God zullen leven."
Gebedshouding
"Dit is precies in lijn met de manier waarop de overgrote meerderheid van de christenen in gebed gaat. Zij accepteren dat God in beweging moet komen om iemand te redden. Als je gelooft dat dit niet zo zou zijn, zou je op deze manier bidden: 'God, ik bid dat U Bob zal redden, maar zou u niet aan zijn vrije wil willen komen? Doe Uw best om hem over te halen, maar beïnvloed hem niet.' Of bidt u in plaats daarvan als volgt: 'God, wilt U de koppige weerstand van Bob overwinnen, zodat hij gered zal worden?'"
De blogger citeert de bekende voorganger John Piper: 'De leer van Gods soevereiniteit dwarsboomt niet het gebed voor de bekering van zondaren. Integendeel, het is on-Bijbels om dat over te laten aan de vrije wil van de mens zodat alle gebeden voor niets zouden zijn. Een gebed is God verzoeken om in actie te komen. Maar het enige wat God kan doen om een verloren zondaar te redden is om de weerstand van iemand tegen Hemzelf weg te nemen. Maar als u zich vasthoudt aan de zelfbeschikking van een ander, dan geeft u daarmee aan dat die persoon zonder Jezus Christus zal blijven leven.' "Is dit echt wat u wilt?," vraagt Schumacher. "Als u gelooft dat God niet onze vrije wil zal schenden, wordt het misschien tijd om te denken over uw eigen geloof."
Praatmee