Nieuws

25 januari 2013 door Rik Bokelman

"Verifiëren van wonderen is belangrijk"

“Wij moeten net zo met wonderen omgaan als Jezus en de apostelen dat deden. Christus predikte het Evangelie niet alleen, maar deed ook wonderen. Daarom moeten wij niet alleen het Evangelie prediken, maar ook mensen genezen in Jezus naam. Lees Mattheus 10. De discipelen zagen Jezus wonderen doen. Daarna riep Hij hen op ook mensen te genezen. Ik volg dat patroon en leer andere mensen te bidden voor zieken. Dat doe ik omdat het bidden voor zieken belangrijk is in de Evangelieverkondiging. Ik ken mensen die als niet-gelovige zijn genezen en tot op de dag van vandaag christen zijn.” Aan het woord is Wim Kok. Al jarenlang geeft hij onderwijs over gebedsgenezing. Daarnaast runt hij een Bijbelschool in Leuven, België.

Tegenover CIP.nl vertelt Wim over zijn ervaringen rondom gebedsgenezing. “Ik liet tijdens een samenkomst een student bidden voor een kankergezwel in de nek. Ik legde hem uit: ‘Leg je hand op het gezwel en zeg in de naam van Jezus dat het gezwel weg gaat.’ Hij deed dat. Toen hij zijn hand van het gezwel weghaalde, was deze verdwenen. Dan sta je wel te kijken, hoor. Voor die jongen was dat de eerste keer dat hij een direct antwoord zag op zijn gebed tot God.”  Naast misschien wel duizenden wonderen, heeft Wim ook veel niet-wonderen meegemaakt. “De worsteling van de Kerk is dat we nog niet kunnen doen wat Jezus deed. Maar we groeien er wel naar toe. De enige conclusie die je kunt trekken nadat je twintig keer tevergeefs hebt gebeden voor een wonder is dat het twintig keer niet gelukt is.”

Dat mensen niet genezen, maakte ook de apostelen mee. Ze waren niet in staat de maanzieke knaap te genezen. “Jezus sprak zijn discipelen om die reden vermanend toe. Hij legde de verantwoordelijkheid overigens bij de discipelen, niet bij de zieke jongen.”

Er gebeuren vaak dingen die als een wonder worden gepresenteerd maar het achteraf niet blijken te zijn.  Mensen voelen tijdens gebed geen pijn vanwege de adrenaline die vanwege spanning in hun lichaam vrij komt. Hoe denk jij daarover?

Wim Kok: “Het is zo dat mensen het vaak ontzettend spannend vinden dat er voor hun gebeden word.  Zo spannend dat de adrenaline door de aderen stroomt. Dan kan het zijn dat als je vraagt na het gebed of iemand nog pijn heeft, die persoon zegt dat de pijn er niet meer is. Maar als dan na een paar uur blijkt dat de pijn toch niet weg is, dan moet je daar heel nuchter en eerlijk over zijn.”

“Het verifiëren van wonderen is buitengewoon belangrijk. Ik ben daar zelf bij betrokken.  Ik heb medische dossiers gestuurd aan een dokter die onderzoek deed naar bovennatuurlijke genezingen. Ik stuurde onder andere een getuigenis van iemand met een doorgescheurde schouderspier. Die was genezen na gebed en is naar de dokter gegaan, omdat hij twee dagen later geopereerd zou moeten worden. Dat was niet meer nodig. Hij werd nagekeken, en er werden nieuwe echo’s gemaakt van zijn spier. Er was tijdens de genezing iets gebeurt wat totaal onmogelijk was. De spier lag in een hoekje en zat opeens weer aan de andere spier. Dat kan helemaal niet. De chirurg vond het merkwaardig dat hij weer kon bewegen, maar wilde hem toch opereren. Toch werd er gekozen voor een second opinion en werden er opnieuw echo’s gemaakt. Toen bleek dat hij inderdaad genezen was en dus niet meer hoefde te worden geopereerd.” Wim voegt toe dat het wel moeilijk is om mensen die genezen hun genezing te laten verifiëren. “Dat is lastig. Omdat mensen daar vaak geen zin in hebben, omdat daar veel tijd en energie in steekt. Daarnaast ontbreekt het vaak aan de juiste medische gegevens van toen de persoon nog ziek was.”

In de loop der jaren heeft Wim Kok geleerd dat het bidden voor zieken altijd met strijd gepaard gaat. “Vaak denk ik tijdens een genezingssamenkomst: ‘O, dit is een kwaal die de vorige keer bij iemand niet is genezen..’ Ik probeer dat te negeren en gewoon voor te gaan. Maar toch word ik altijd aangevallen. Ik zie heel veel mensen genezen, maar ook heel veel niet. Toch is dat geen reden voor mij om te stoppen met bidden.” Wat ook geen reden voor Wim is om te stoppen met bidden is het feit dat mensen kunnen genezen en desondanks niet Jezus gaan volgen. “Het is een vreemde redenatie om te zeggen: ‘Iemand wordt genezen en gaat Jezus niet volgen. Laten we daarom maar stoppen met het bidden voor zieken.’ Dat is hetzelfde als wanneer je zou zeggen: ‘We preken en mensen komen er niet door tot geloof. Laten we daarom maar stoppen met preken.’ Jezus heeft ons opgeroepen om mensen te genezen en het Evangelie te verkondigen.”

Lees binnenkort deel 2 van dit interview.

www.bijbelschool.be

Word vriend van CIP.nl en ontvang drie boeken!

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher