Nieuws

04 januari 2013 door Rik Bokelman

Rick: "Ik was jaloers op de gebeden van de monniken"

“Bidden is en blijft voor veel mensen lastig, omdat ze het vaak druk hebben en we niet meer zo gewend zijn om ons echt ergens aan te committeren. Dit boek wil meer mensen daarbij helpen,” zegt Heleen Dekens.  “Ik merkte dat als ik een paar dagen niet bad, die dagen in zekere zin toch niet zo mooi waren geweest omdat ik God er niet echt bij had betrokken,” vertelt Rick Timmermans. Samen met Heleen schreef hij het gebedenboek ‘Bid, luister, leef’.

Voor veel mensen riekt een gebedenboek misschien naar monniken die zeven keer per dag onder strakke discipline naar de kloosterkerk gaan om te bidden. Toch is het boek ‘Bid, luister, leef’ voor iedere christen bedoeld. Of je nou uit een evangelische kerk komt of katholiek bent. Het boek is volgens de schrijvers "Voor de bidder en de niet-bidder, de danser en de stijfpoot’, ‘de overenthousiaste evangelische die aanbidt met zijn handen in de lucht, de Latijnminnende katholiek en de bedaarde gereformeerde’. Al is het boek wel tot stand gekomen door de ontmoetingen die Rick Timmermans had met verschillende monniken. “Ik heb veel kloosters bezocht en zag daar hoe monniken het voor elkaar kregen om stelselmatig te bidden, vaak zeven keer per dag. Ik was best jaloers op de gebeden van de monniken. Ze hadden zo geïntegreerd in hun leven waardoor je kon zien dat contact met God voor hen het belangrijkste was. Als ik van zo’n klooster terug kwam, wilde ik ook stelselmatiger bidden. Dat lukte vaak, tot het na twee of drie weken niet meer lukte.”

Het boek ‘Bid, luister, leef’ geeft lezers iedere dag een liturgie.  Rick: “Ik gebruik het boek samen met mijn vrouw. Als we laat gaan slapen, zetten we vaak de wekker toch een kwartier eerder zodat we ’s ochtends nog tijd voor gebed hebben. We bidden dan de gebeden uit het boek. Daar hoort een psalm bij, maar ook gebeden van een christen die voor ons heeft geleefd of een korte omschrijving van iemands leven. Dat laat je zien dat er mensen voor ons zijn geweest die hun leven hebben gegeven voor het geloof. Het zijn stille getuigen.” Bij iedere dag staat een zegen, die je iemand kan toebidden of wensen. “Ik vind het mooi om mijn vrouw te zegenen.” Door samen te bidden, wordt God in hun huwelijk bovendien een constante factor. “Veel mensen bidden niet samen met hun vrouw, of met vrienden. Ik vind samen bidden juist erg mooi. Bidden verbroedert. Dan denk je niet meer na over je dogma’s of je meningsverschillen. Op zo’n moment ben je allebei bezig om in contact te komen met God. Dan verwateren de verschillen. Heleen: “Ik denk dat Jezus van ons vraagt om samen te bidden.” 

Het boek laat ruimte voor eigen gebeden, maar concentreert zich vooral rondom het bidden van de in het boek genoteerde gebeden. Heleen: “Zelf verzinnen wat je bidt, is heel erg goed. Maar het is ook mooi om te ontdekken hoe het is om geschreven gebeden te bidden.” Ze voegt toe: “Het boek laat je ook voor andere dingen bidden dan je gewend bent wanneer je voor je huis, man of werk bidt. Zo staan er gebeden in voor je vrienden, familie, buren, armen en ga zo maar door. Ook zijn de psalmen iedere keer weer anders.  Het helpt je om bij andere gebedsonderwerpen stil te staan.” Rick voegt daar aan toe: “Als je altijd maar voor je eigen wensenlijstje bidt, dan kan ik me voorstellen dat God wel eens denkt: ‘Daar heb je hem weer.’”

Gebed bestaat volgens Heleen Dekens en Rick Timmermans ook uit stilte. Al is dat niet een gebedstechniek die veel voorkomt in evangelische en reformatorische kerken. Het mooie van stilte is volgens de schrijvers dat je door stilte meer openstaat voor zelfreflectie en het spreken van God.  “Bijvoorbeeld door bepaalde gedachten die je krijgt,” zegt Rick hierover. Heleen: “Het geeft je rust. Dat heb je niet wanneer je altijd maar gelijk de radio aanzet als je thuiskomt.” “Het kan ons helpen wanneer er wat minder gezegd wordt over God en meer naar God wordt geluisterd. Bovendien is het zo dat je God wel kan zoeken in conferenties, maar Hij zegt dat Hij intrek wil nemen in je hart. Dan kun je Hem wel overal gaan zoeken, maar je kunt ook een half uur je mond houden en op dat moment God zoeken. Je hart is een plek waar Hij echt aanwezig is.” 

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher