Jan Zijlstra: 10.000 keuzes voor Christus per jaar?

20-11-2012 door Rik Bokelman
Evangelist Jan Zijlstra van Levensstroom Ministries, voorganger van de Levensstroom Gemeente in Leiderdorp, claimt jaarlijks ongeveer 10.000 mensen voor Christus te zien kiezen. Dat gebeurt in allerlei samenkomsten en dankzij tv-uitzendingen. Zijlstra, schrijft dat in een brief aan de lezers van magazine Levensstroom. Hij wekt hiermee de indruk alsof er via zijn bediening dit jaar 10.000 mensen christen zijn geworden via zijn bediening.

Hoe 'de keuze' voor Christus geïnterpreteerd moet worden, is onduidelijk. Zo maken tijdens de campagnes ook vaak christenen een zogenaamde 'keuze voor de Heer'. Het is in ieder geval niet realistisch om te stellen dat er afgelopen jaar 10.000 seculiere Nederlanders christenen zijn geworden, via de bediening van Jan Zijlstra. Dat zou immers betekenen dat er zo'n 100.000 mensen in Nederland rondlopen die via de bediening van Jan Zijlstra christen zijn geworden in de afgelopen jaren. Een dergelijk getal staat haaks op elke algemene trend inzake het bereiken van seculiere Nederlanders.

Evangelisten noemen in hun nieuwsbrieven vaak enthousiast getallen van mensen die een 'keuze voor de Heer' maken. Zelf nuanceren zij die term nooit. Dat is evangelist eigen. Dat laatste heeft vooral te maken met het feit dat een dergelijk getal vooral mooi klinkt in de oren van de achterban, die hen vaak financieel steunt. Bij navraag van dergelijke getallen blijkt meestal, zo is de ervaring van de redactie, dat de term 'keuze voor de Heer' zeer sterk genuanceerd moet worden. De term komt namelijk over alsof het getal correspondeert met het aantal mensen dat vanuit een niet-christelijke achtergrond een volgeling van Jezus is geworden. Dat is een onjuiste interpretatie van die term.

Wat men in werkelijkheid bedoelt met de term 'keuze voor de Heer' is dat (bijvoorbeeld 10.000) mensen zich tijdens een dienst (of tijdens het kijken ervan) zich hebben toegewijd aan Jezus. "Voor het eerst, of opnieuw," zo kondigt een evangelist deze 'keuze' vaak aan. Vanzelfsprekend reageren hier mensen op die een volgeling van Jezus willen worden (en blijven). Dat is fantastisch nieuws. Maar er reageren ook mensen op een dergelijke oproep die al jarenlang christen zijn, of mensen die christen willen worden maar later afhaken. Om die reden zouden evangelisten voorzichtig om moeten gaan met uitspraken als: 'Dit jaar maakten 10.000 een keuze voor de Heer'. Zeker wanneer ze deze term niet zelf voorzien van een juiste context.

Jan Zijlstra reageert desgevraagd op CIP.nl. Volgens hem ligt het gemiddeld aantal mensen die een 'keuze' maakt op 7000 mensen per jaar, in de afgelopen 20 jaar, en gaat hier naar eigen zeggen 'voorzichtig' mee om. "Ik krik het getal nooit onnodig op." Hij bevestigt dat de mensen die 'een keuze maken' vaak ook christen zijn. "Er zijn een heleboel kerkmensen die niet weten dat ze een kind van God zijn. Zulke mensen zijn niet gered. Die mensen maken dan vaak een keuze en komen van een dood geloof tot levend geloof. Een keuze voor de Heer is vaak het begin van een leven met God." Toch gaan de meeste van hen (zo'n 80% procent) Christus volgen, aldus Zijlstra. Dat blijft een extreem hoog getal, mits het merendeel van de keuzes voornamelijk gemaakt wordt door christenen.

Wij horen vaak een evangelist zeggen, over bijvoorbeeld straatevangelisatie, dat "15 mensen een keuze voor de Heer hebben gemaakt." Als je ze dan vraagt of die mensen vandaag de dag christen zijn, dan is dat meestal niet zo. Zelf gebruik je die term ook.
Zijlstra: "Jezus heeft ook gezegd dat mensen discipelen moeten worden. Ik kom net terug uit Tsjechië, daar waren een paar honderd bekeerlingen. Ik heb er daar op gehamerd dat mensen verder moeten gaan met de Heer. Een keuze is een begin."

Kun je dan niet beter zeggen: 'Zoveel mensen zijn een volgeling van Jezus geworden?' Is dat niet een betere verslaglegging van wat je werk oplevert?
"Nee, mensen maken eerste een keuze en worden dan een volgeling. Mensen moet een beslissing nemen, daarom komen ze naar voren. Daarna spreek ik ze toe dat ze Jezus moeten gaan volgen."

Is het strooien van getallen over 'keuzes voor de Heer' niet een marketingtruc van evangelisten naar partners toe, om hun succes te laten zien?

"Onze vrienden partners helpen ons. Die moeten weten wat er gebeurt. Die moeten weten dat hun geld een geestelijk rendement oplevert. Ik zou slecht handelen als ik dat niet zou doorgeven."

Maar is 160.000 'keuzes voor Christus' niet erg hoog, als deze gepresenteerd wordt als voornamelijk bekeerlingen, zoals u stelt?

"Het is nog veel te weinig, Rik. Het gelovige percentage is nog altijd aan het dalen in Nederland. Ik heb eens twee dagen voorgangers gebeld om te vragen hoe het ging. 'Goed,' zeiden ze. Tot ik ze vroeg of ze de afgelopen jaren gegroeid waren, en dan bedoel ik niet groei door geboortes van nieuwe kinderen. De meeste van hen waren niet gegroeid, vertelde ze. In dat geval is zo'n kerk stervende. Je schrikt je rot."

Word vriend van CIP.nl en ontvang drie boeken.

De christelijke nieuwsbrief die je ook echt leest!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter


Discussie over Jan Zijlstra: 10.000 keuzes voor Christus per jaar?
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!