Nieuws

07 september 2012 door Jeffrey Schipper

"Ernstig als Israël in Gods heilsplan wordt afgeschreven"

"Er wordt een karikatuur gemaakt van christenen die geloven dat Israël Gods oogappel is. Israël en de Joden afschrijven in het heilsplan van God is het voltooien van de Holocaust," zegt evangelist Feike ter Velde naar aanleiding van de open brief van theologen die afstand nemen van het 'christenzionisme'. Zij zijn van mening dat christenen en anderen zijn misleid ten aanzien van de Bijbelse leer over het volk van God en het land van Israël. "Dat is een ernstige zaak," vindt Ter Velde.

Volgens Ter Velde gaat het in de Bijbel voortdurend om het herstel van Israël. "Overal in het evangelie wordt het Joodse volk aangehaald. Jezus keert terug als de Koning der Joden. Ook het Bijbelboek Openbaring heeft de verlossing van het Joodse volk als doel. Daarom is dit in de kerk een gesloten boek. De situatie van de Joden in de Bijbel wordt toegepast op de situatie van de kerk. Het nieuwe verbond is met de Joden gesloten, maar wij hebben ons dat als kerk eigen gemaakt. Daarom is het van cruciaal belang dat mensen zich gaan heroriënteren op wat de Schrift over het volk van God zegt."

Geen tegenstand
Initiatiefnemers van het tegengaan van het 'christenzionisme' zijn theoloog dr. Steven Paas sr. en de anglicaanse priester dr. Jos Strengholt. "Zij mogen hun mening hebben, maar ze verkondigen deze valse leer op een grootse manier omdat ze geen tegenstand krijgen. Zo kunnen zij dus binnen de kerk en theologie hun gang gaan.” Bovendien is de schrijver van mening dat er binnen kerken in Nederland nauwelijks aandacht wordt besteed aan Israël. "Dit onderwerp is een gesloten boek. Maar dankzij organisaties als Christenen voor Israël en mensen als Johannes de Heer (1866-1961) worden we gewezen op de beloften voor Gods volk."

Ter Velde merkt op dat we in dezelfde periode leven als de jaren '30 en '40. "Ook toen verzette men zich met hand en tand tegen Israël." De evangelist herinnert zich voormalig theoloog Dr. K. Dijk. "Dijk zei in 1933: 'Israël heeft opgehouden te bestaan als volk van God'. Hitler zei het ook zo in Mein Kampf en bracht het in praktijk. Dijk zei ook: 'Voor Joden is geen toekomst meer, van wederopstanding is geen sprake' en 'Ze [Joden] zullen worden getroffen door Gods oordeel'. Volgens Ter Velde bedrijven de schrijvers van de recentelijke open brief theologie vanuit diezelfde geest. "Gods volk wordt weggetheologiseerd."

Half evangelie
De oud-presentator van de EO merkt op dat de 'gewone' kerkganger wel degelijk belangstelling heeft voor het herstel van Israël in de Bijbel. "Mensen voelen echt wel aan dat er iets bijzonders gaande is met het Joodse volk. Er zijn ook christenen die zeggen: 'in mijn kerk hoor ik er niets over'. Maar dan moet eerst de vervangingstheologie de container in. We moeten Gods Woord laten spreken." Voorganger André Wisse van de Christengemeente Tholen voegt toe dat zonder de profetieën en beloftes voor Israël een half evangelie overblijft. "Maar God gaat door met zijn eeuwige plan en de heren theologen zullen zich verbazen," aldus Wisse.

Lees hier de open brief over het 'christenzionisme', gericht aan Nederlandse christenen.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher