Veel christenen downloaden illegaal christelijke muziek en downloaden films. "Het zou niet zo moeten zijn, maar het gebeurt toch," vertelt Olaf Milders, distributeur van internationale christelijke muziek, boeken en films. Christelijke bedrijven, zoals zijn bedrijf Asaph en boekhandels, leiden hier veel omzetverlies door. Er wordt veel illegaal gedownload omdat muziek nauwelijks beschikbaar is, maar volgens Milders vergeten mensen vaak dat ze daarmee schade berokkenen aan de artiest die ze ondersteunen.
De christelijke muziekwereld is volgens Olaf Milders, naast de illegale downloadcultuur, in de greep van grote concerns als iTunes en Spotify. Omdat zij op het vlak van online muziek marktleiders zijn hebben ze veel macht om te bepalen wat artiesten uiteindelijk verdienen. Zo houdt iTunes per verkocht liedje een percentage in. "De muziekindustrie heeft iTunes omarmd en zijn er daardoor erg afhankelijk van. De digitale afzet is qua christelijke muziek echter heel beperkt. Om die reden loopt onze verkoop van cd's als bijvoorbeeld Hillsong nog goed door." Tegelijkertijd loopt de markt wel omzet mis doordat christenen liedjes van christelijke artiesten downloaden en op Youtube zetten. Daardoor worden ook minder cd's verkocht. Olaf: "Ik denk wel dat de cd zal blijven verkopen. Het biedt een sterkere ervaring met het product."
Muziekdienst Spotify betaalt
artiesten per gespeeld liedje uit. In de praktijk ontvangt men bij Spotify veel minder inkomsten dan wanneer mensen een cd kopen. "Wanneer je lied 100.000 keer wordt gespeeld ontvang je bijvoorbeeld iets
van 100 dollar." Nederlandse artiesten die op Spotify te vinden zijn, als Kees Kraayenoord en Gerald Troost, zullen in de praktijk daarom nauwelijks inkomsten genereren via het steeds populairder wordende Spotify. Tegelijkertijd willen de mensen die hun muziek luisteren hiervan blijven genieten, wat wel moet betekent dat artiesten een inkomen moeten hebben. Ook is het zo dat artiesten wel zelf ervoor kiezen om hun muziek op Spotify te zetten. "Waar bekende christelijke artiesten nog relatief veel inkomsten halen uit optredens ligt dit voor kleine christelijke artiesten nog lastiger."
Dat muziek steeds vaker online wordt gezocht en beluisterd vraagt nieuwe tactieken en marktmodellen van christelijke artiesten. Dat geeft een spanningsveld. Vaak wordt het maken van muziek als een 'geestelijke bediening' gezien, terwijl men ook commercieel moet denken om een inkomen te hebben. Olaf Milders constateert dat artiesten hun inkomsten nog vooral uit optredens halen. Daar worden ook relatief veel cd's verkocht, waar veel marge op zit voor artiesten. "Artiesten kunnen op de digitalisering inspelen. Men kan bijvoorbeeld nieuwe verdienmodellen bedenken en het mogelijk maken voor mensen om hun muziek tegen een normaal bedrag te downloaden via hun website."
Praatmee