"Een gemeente sterft als deze niet groeit"

15-02-2012 door Jeffrey Schipper
Het komt te vaak voor dat christenen tijdens een kerkdienst geen Bijbel bij zich hebben, stelt evangelist Jan Zijlstra. "Wat dat betreft zijn er veel slappe christenen. Deze droevige ontwikkeling toont aan dat er nauwelijks een verlangen naar Gods Woord is." Zijlstra wijst op de verantwoordelijkheid van zowel de kerkelijke gemeente als de kerkganger. "Ze zijn beiden verantwoordelijk. Als een gemeente niet groeit, dan sterft deze," vertelt Zijlstra.

Zijlstra zegt desgevraagd tegenover CIP.nl dat er geen redenen zijn om na een bekering geen discispelschapstraining te volgen. "Wanneer we tot Jezus zijn gekomen, zijn we een discipel van Jezus. De Bijbel zegt: ‘Maak alle volken tot Mijn discipelen’. Daarom trainen wij gelovigen. Het Woord van God maakt ons sterk en geeft ons kracht om de vijand te weerstaan. De Bijbel is de basis voor ons leven en ons belangrijkste fundament. Dan is het ook de bedoeling dat we het Woord goed onderzoeken en in de samenkomsten aanwezig zijn. Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom we dat niet zouden willen. Bovendien bleven de pas bekeerde gelovigen bij het onderwijs van de apostelen, zoals in Handelingen 2:42. Ook zij werden getraind."

Soldaten
Volgens de evangelist hoort iedere christen getraind te worden. "Wanneer we tot de Heer komen, is dat een vereiste. In ons boek over discipelschapstraining staan 22 belangrijke hoofdstukken die als het ware het 'ABC' van het christendom vormen. Als we niet getraind worden, zou dat hetzelfde zijn als een soldaat zonder getraind te zijn aan een oorlog deelneemt. Soldaten krijgen niet zomaar een mitrailleur om de nek. Daar zullen ze eerst voor moeten werken. Wij hebben een missie."

"Ik zie dat mensen enthousiast zijn over onze discipelschapstraining. Na een tijdbestek van drie maanden betreurt het merendeel dat de training voorbij is. Deze training stimuleert het verlangen om de Bijbel te onderzoeken en prikkelt mensen om verder te gaan." Zijlstra roept andere kerkleiders dan ook op eenzelfde training te starten wanneer ze in hun gemeente nauwelijks groei ervaren. "Mensen klagen vaak over hun geloofsleven, terwijl ze het Woord niet onderzoeken. Het begint altijd met verlangen. Als we niet verlangen naar het Woord van God, kan Hij ook niet zeggen: 'Hier ben Ik'."

De christelijke nieuwsbrief die je ook echt leest!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter


Discussie over "Een gemeente sterft als deze niet groeit"
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!