Nieuws

10 november 2011 door Rik Bokelman

"God valt niet van Zijn troon wanneer wij niet perfect leven"

Hij plakt liever niet een stikker op zichzelf met daarop 'christen', al groeide hij wel op in een christelijke subcultuur. "In de eerste plaats ben ik mens," vertelt songwriter Roald. In hokjes denken doet hij liever niet. Vooral omdat daarmee vaak goed en fout wordt aangeduid en men met bepaalde labels zich probeert te beschermen. Daar voelt hij weinig voor. Wat hij wel doet, is geloven in God en Zijn Zoon Jezus. Dat hoor je terug in zijn muziek. "De afgelopen jaren ervaar ik God als een enorme vrijdenker. Volgens mij valt Hij niet zo snel van Zijn troon als we niet zo perfect proberen te leven. Dat is een enorme verademing voor me geweest. Ik denk dat de liefde, die daaruit spreekt, voor mij enorm aantrekkelijk is om me met God te blijven bezig houden, ook al ben ik wel eens met Hem in gevecht omdat ik Hem bijvoorbeeld even niet begrijp."

Roald merkt op dat hijzelf binnen de christelijke subcultuur "een enorme kloof" ervaart met de realiteit. "We praten ontzettend veel, we vinden van alles en we schermen met opvattingen. Zo komen we alleen maar verder af te staan van de belevingswereld van andere mensen die niet geloven. Deze kloof ontstaat niet door anderen, maar door onszelf. Ik schrik van uitspraken die mensen kunnen doen als uiting van hun geloof. Die uitspraken illustreren wat we ten diepste geloven. Soms heeft dat weinig met God te maken, maar meer met onze geloofssystemen. Zo zijn er opvattingen over seks voor het huwelijk, dankbaar zijn, homo's, depressie, bekering, ziekte, redding, aanbidding, de zondag; allemaal opvattingen die helpend kunnen zijn als middel, bedacht om in vrede met elkaar en God te leven. Nu zie ik diezelfde opvattingen eerder werken als barrières."

"Toen ik het nummer 'Voorzichtig' (zie video) schreef, zat ik zelf in een kleine evangelische wereld met enorm veel ongeschreven regels en verwachtingen. Regels waar we niet aan konden voldoen, maar die we wel hoog hielden omdat ze 'goed' waren. Nu achteraf merk ik dat die periode me gevormd heeft om een duidelijk plaatje van God te vormen, dat had ik heel erg nodig. Een God die door middel van de Bijbel een uitkomst bood," zegt Roald. "Tegelijkertijd merkte ik dat we er op ingingen, zonder een groter plaatje te willen zien. Een plaatje van genade, niet als oplossing van imperfectie, maar van ons perfectionisme."

Roald: "Ik hoop dat m'n muziek zo kwetsbaar en eerlijk kan zijn. Het zou zo mooi zijn als er in de kerken meer ruimte komt voor ongeloof, zodat er ook meer zicht komt op wat we al wel geloven. Dat is een stuk relaxter. Het zou zo mooi zijn als we daarmee ontspannen in het leven kunnen staan en tegelijkertijd geraakt kunnen worden door Gods liefde en wellicht ook in ons Gods liefde voor anderen ruimte krijgt."

www.roald.tv

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher