"Niet vanzelfsprekend dat christenen op Jezus lijken"

02-11-2011 door Rik Bokelman
Kijken naar de Heer. Dat zouden meer mensen moeten doen. Jos Douma schreef er een boek over. Veel christenen willen namelijk meer op Jezus lijken maar hebben het gevoel dat dat niet lukt. Jos Douma: "Dat komt omdat christenen net als alle anderen mensen zijn die worstelen met zonden, met de gebrokenheid van dit leven, met gewondheid, met zondige patronen waardoor we niet vrij zijn. In de tekst die in mijn boek centraal staat, 2 Korintiërs 3 vers 18, wordt ook gesproken over de mogelijkheid van een bedekking, een sluier die tussen Christus en ons in zit en waardoor Zijn licht ons leven niet kan raken. Wat ook meespeelt is dat veel christenen niet geloven dat je echt kunt veranderen. Het is hun gewoon niet verteld. Ze hebben gehoord dat je pas in de hemel volmaakt zult zijn en dat je het hier op aarde maar moet doen met zondaar zijn. En als steeds tegen je gezegd wordt: 'je bent een zondaar', dan ga je je daar ook naar gedragen. Dan wordt het ook heel vanzelfsprekend om bijvoorbeeld te zeggen: 'Zo ben ik nu eenmaal'."

Het is volgens Jos Douma niet altijd vanzelfsprekend dat christenen op hun Heer lijken. "Er zit veel ruimte tussen de volmaaktheid van Jezus en onze onvolmaaktheid. Het is vervolgens belangrijk te weten dat het een hartsverlangen van God is dat we door het werk van de Geest meer op Zijn Zoon gaan lijken. In de Romeinenbrief  wordt erover gesproken dat God ons tevoren heeft bestemd om het evenbeeld te worden van Zijn Zoon. Dat is niet alleen voor later, in de hemel, maar ook voor nu."

Hoe doe je dat eigenlijk; kijken naar de Heer? "Kijken naar de Heer is allereerst iets wat in onze binnenkamer gebeurt, de plek waar we biddend en mediterend Gods aanwezigheid zoeken door bezig te zijn met Gods woorden. Daar verlangt God ook naar: 'Zoek mijn aangezicht.' En Jezus zegt: 'Ga in je binnenkamer.' Het gaat erom dat we de 'luister van de Heer' leren kennen, ons erin verdiepen, er tijd en aandacht aan geven," zegt Douma. "Wat we in onze persoonlijke omgang met de Heer leren, kunnen we vervolgens in ons dagelijkse leven in de praktijk brengen door steeds ons de heerlijkheid van Christus te binnen te brengen, er met de ogen van ons hart naar te kijken en te merken dat de Geest dat gebruikt om ons liefdevoller, geduldiger, zachtmoederiger en eerlijker te maken."

Jos Douma: "Hoe meer we kijken naar Jezus hoe meer we gaan lijken op Jezus. De negatieve gedachte ‘waarmee je omgaat word je mee besmet’ geldt ook in positieve zin! Je kunt ook zeggen: Je wordt wie je bewondert." Christus kennen en Hem bekendmaken, daar draait het om volgens Douma. "Moeilijker kan ik het antwoord niet maken. Makkelijker trouwens ook niet."

Bestel het boek hier.

Ontvang het online magazine voor christenen!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter


Discussie over "Niet vanzelfsprekend dat christenen op Jezus lijken"
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!