Nieuws

03 oktober 2011 door Jeffrey Schipper

"Dagelijkse zonde niet onderscheiden van doodzonde"

"De Farizeeën hadden eindeloze discussies over welke geboden in de wet zeer belangrijk waren en welke minder belangrijk zijn. Ze wisten immers dat niemand alle geboden zou kunnen onderhouden. Daarom wilden ze sommige geboden als zwaar en andere geboden als licht omschrijven," schrijft predikant Greg Laurie. "Vaak hebben we het idee dat we een dagelijkse zonde kunnen onderscheiden van een doodzonde."

"Het probleem van deze manier van denken is, dat het niet erg bijbels is. God maakt geen onderscheid in zonden. Eén zonde is genoeg om ons uit de hemel te houden. De Bijbel zegt: 'Want wie de hele wet in acht neemt, maar op één punt struikelt, die is schuldig geworden aan alle geboden' (Jakobus 2:10). Dat gezegd hebbende wil niet zeggen dat op sommige zonden geen grotere straf kan staan dan op een andere zonde."

Christus gedood
"Jezus zei tegen Pontius Pilatus: 'Hij die u aan Mij heeft overgeleverd, heeft een grotere zonde dan u'," vervolgt Laurie. "Wat Pilatus deed,was zondig. Hij heeft ervoor gezorgd dat Jezus is gegeseld, geslagen en genageld aan een kruis, waarna Hij uiteindelijk is vermoord. Hoe kan iemand een grotere zonde begaan dan dit? We hebben op deze vraag geen exact antwoord, maar ik houd twee mogelijke antwoorden voor ogen."

"Het eerste antwoord is Kajafas de hogepriester. Kajafas bestudeerde het Woord van God. Hij wist dat dit berust op waarheid. Hij las daarin dat Jezus opzettelijk en moedwillig gekruisigd moest worden. Het tweede antwoord is Judas Iskariot. Judas trok drie jaar lang op met Jezus. Hij verraadde de Heer voor dertig zilverlingen. We zouden de beslissing van Pilatus als zondig kunnen omschrijven. Maar tegelijkertijd kozen Kajafas en Judas er bewust voor om te zondigen," aldus Laurie.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals
Vakanties
Hier adverteren?