De evangelische maandkrant Uitdaging stapt af van het abonnementsmodel.
De krant wordt met ingang van 1 oktober gratis. Opnieuw gratis, want
Uitdaging was vanaf haar start, halverwege de jaren '70, tot het najaar
van 2002 ook kosteloos.
Toen besloot de toenmalige uitgever,
Stichting Agapè in Doorn, een abonnement in te voeren. Een jaar later
werd Uitdaging verkocht aan wat toen nog EB Media heette. In januari van
dit jaar kocht Maximum Life BV de krant van Inspirit Media (het
vroegere EB Media). Inspirit Media ging deze zomer failliet.
Het
is de laatste jaren slecht gegaan met Uitdaging. Nadat de toenmalige
directeur van EB Media, Rik Stuivenberg, de hoofdredactie van Uitdaging
op non actief stelde en vervolgens via een serie rechtszaken en kort
gedingen hen er buiten werkte, kwam Uitdaging in een vrije val terecht. Tussen
begin 2007 en begin van dit jaar is het abonneebestand van Uitdaging
meer dan gehalveerd. De advertentie-inkomsten liepen eveneens sterk
terug en bedroegen nog geen derde van voorheen.
Anderhalf jaar
geleden trachtte Inspirit Media het tij te keren door af te stappen van
het idee krant. Uitdaging werd een magazine, dat bovendien niet meer
maandelijks verscheen. Hoewel het magazine werd gedrukt op
krantenpapier, bevatte het nauwelijks nog nieuws. Die overgang van krant
naar magazine deed Uitdaging slecht. Lezers stapten massaal op.
Maximum
Life BV, dat eigendom is van Leo Habets, die destijds als directeur van
Agapè Uitdaging oprichtte, heeft van Uitdaging opnieuw een krant
gemaakt. De hoofdredactie van voorheen werd weer belast met Uitdaging.
Met inmiddels veel succes. Het aantal lezers is sterk gegroeid en de
advertentie-inkomsten zijn bijna verviervoudigd.
Maximum Life BV
kiest er nu voor om Uitdaging opnieuw gratis aan te bieden. "Het wordt
een één-op-één bediening", laat Habets weten. Hij kiest nadrukkelijk
niet voor het model zoals de Evangelische Omroep destijds met het blad
Christenen in Contact (CC) hanteerde. "We gaan Uitdaging niet in grote
stapels uitzetten in kerken en gemeenten. Dat werkt niet. Het overgrote
deel van de kranten verdwijnt dan bij het oud papier. We sturen
Uitdaging per post aan iedereen die de krant wil hebben. Maar men moet
er zelf om vragen. We willen betrokken lezers die Uitdaging graag willen
ontvangen."
Praatmee