"Het geloof in de evolutie kan verenigbaar zijn met het geloof in de zondeval en geloof in een letterlijke Adam en Eva. Er zijn echter veel onbeantwoorde vragen over dit onderwerp," schreef voorganger en schrijver Tim Keller vorige week. De in Nederland goed gelezen schrijver beantwoordde een vraag van iemand die vroeg of biologische evolutie te verenigen is met een historische Adam en Eva en het verklaren van zonde en lijden. Zelf denkt Keller dat het "doel" van de auteur van Genesis 1 "niet" is geweest om
de "dagen" uit het scheppingsverhaal "letterlijk" voor te stellen. Het is
wel zo dat Paulus in zijn geschriften Adam en Eva "letterlijk" wil weergeven (Genesis 2), stelt hij. Overigens betekent dit volgens hem niet dat je "je redding" op het spel zet als christen wanneer je niet in een letterlijke Adam en Eva gelooft, maar in Adam en Eva als allegorie. C.S. Lewis geloofde bijvoorbeeld niet in een letterlijke Adam en Eva. Er zitten wel gevaren aan deze opvatting van Genesis 2, vindt Keller.
In tegenstelling tot Genesis 1 vertonen "Genesis 2 en 3 geen tekenen van een verheven
prozaverhaal of poëzie. Ze zijn beschreven als echte gebeurtenissen; wat
neerkomt op geschiedenis. Dat blijkt onder andere uit de teksten van Paulus in zijn brief aan de Romeinen. Overigens was Paulus zich volgens Keller wel degelijk bewust van wat we tegenwoordig zouden omschrijven als "mythische of metaforische dimensies van het verhaal". Keller: "Wanneer we in Jezus geloven, zijn we ‘in Christus’, zegt
Paulus. Wij zijn met Hem verbonden, niet omdat we biologisch verwant
zijn, maar door ons geloof. Wat heeft dit te maken met Adam? Een
heleboel. In 1 Korinthiërs 15:21-22 zegt Paulus verder: ‘Zoals de dood er is
gekomen door een mens, zo is ook de opstanding uit de dood er gekomen
door een mens. Zoals wij door Adam allen sterven, zo zullen wij door
Christus allen levend worden gemaakt.’ Met andere woorden, Adam is
representatief voor de hele mensheid. We staan in relatie met hem, dus
wat hij heeft gedaan behoort tot onze geschiedenis. Als je niet gelooft wat Paulus over Adam zegt, ontken je de kern van Paulus’ leer," aldus Keller.
Het kan wel zijn dat wanneer de Bijbel het in Genesis heeft over Adam die uit stof is gemaakt, de auteur van het boek Genesis in deze frase figuurlijk sprak om duidelijk te maken dat "God de mens in het leven geroepen heeft via normale biologische processen," aldus Keller. In Bijbelgedeelten moet er daarom nauwkeurig worden gekeken naar wat de schrijver letterlijk of literair bedoeld heeft. Ook moet er rekening worden gehouden met de Oosterse context waarin veel Bijbelboeken zijn geschreven.
Praatmee