"We moeten geen objectieve beschouwingen over de hel houden"

04-02-2011 door Patrick Simons

"Is God iemand die straks het merendeel van de mensheid eeuwig pijn gaat doen? Het christendom in het Westen heeft een veel te zwart Godsbeeld geschetst in de geschiedenis. In het merendeel van de historische kerken wordt niet in een eeuwige straf geloofd. Ik geloof wel in een hel, maar niet in de eindeloosheid van de hel. Straf is bij God niet een einddoel in de Bijbel, maar een middel om tot een einddoel te komen. Hel is een proces en het einddoel is dat iedereen van harte belijdt dat Jezus Heer is." Dat zegt Wim Hoogendijk in Andries Radio.

Jan hoek beaamt dat het inderdaad niet Gods bedoeling is om mensen in de hel te laten komen: "Het woord eeuwig betekent echter soms ook eindeloos in de Bijbel. In Matheus 25 wordt gesproken over een eeuwig leven en een eeuwig verder. Hier kan eeuwig niets anders dan twee keer hetzelfde betekenen, namelijk eindeloos. In Openbaring wordt de satan in de poel van het vuur gegooid. God doet recht, kwade machten gaan het dan definitief afleggen. Dat zegt iets over Gods recht, hij maakt er een einde aan." Hoek: "Wie is er liefdevoller en barmhartiger dan de Heiland onze Heere Jezus Christus. Hij zegt dat de weg van het oordeel breed is. We moeten geen objectieve beschouwingen gaan houden over de hel, maar net als de Heere Jezus mensen erop aanspreken vanuit de oproep Hem te volgen. Niet dat de reden moet zijn om Jezus te volgen, maar Jezus gebruikte het wel degelijk in Zijn onderwijs."
 
Volgens Hoogendijk krijgen mensen een soort tweede kans: "Ik zie de hel van Gods liefde, het is een uiting van Gods liefde en Gods bescherming. Uiteindelijk zal iedereen neerknielen voor God. Er kan geen eeuwige hel bestaan, dat gaat tegen Gods liefde in. Er is geen eeuwige martelkamer, dan zou de duivel namelijk hebben gewonnen. Als het Gods doel nu is om iedereen in de hemel te krijgen, gebeurt dat toch? Hij is toch veel sterker dan mensen?"
 
Hoek: "Mensen zijn in de hel omdat ze zelf niet anders willen. God respecteert de keuze van mensen. Als je echt niet naar de hemel wil, dan laat God de keuze aan jou. God heeft geen lust in de dood van de goddelozen. Maar mensen kunnen het toch afwijzen. Voor mij zijn de woorden van de Heere Jezus heel duidelijk, wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn zal zalig worden. Zo niet, ben je veroordeeld. Om die woorden kunnen we niet heen."
 

De christelijke nieuwsbrief die je ook echt leest!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter


Discussie over "We moeten geen objectieve beschouwingen over de hel houden"
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!