Het grootste wonder: "Gods oordeel is nog niet losgebarsten"

13-12-2010 door Rik Bokelman
"Als je me vraagt of ik meer optimistisch dan pessimistisch ben over de toestand van de kerk in Nederland, zou ik eigenlijk vrome taal moeten gaan uitslaan dat Gods genade er nog is. Dat is helemaal waar. Maar toch ben ik uiterst pessimistisch. Ik kan er wel om janken. Naar welke kerk moeten mijn kinderen en kleinkinderen? Waar vinden ze een geestelijk huis?" zegt Jan van Barneveld. 

"Een van de grootste wonderen in Nederland is dat het oordeel van God nog niet is losgebarsten," vertelt Jan. Het gaat niet goed met de kerk. "Niet alleen gaan er minder en minder mensen naar de kerk in Nederland. Ook inhoudelijk gaat het niet goed. Kerken maken zich vooral zorgen of de diensten goed lopen. De preken moeten niet te lang zijn en de band moet goed spelen. Als je daarentegen kijkt naar motor van de gemeente, het gebed, dan ziet dat er niet goed uit. In grote gemeenten gaan er vaak nog geen 5 mensen naar de bidstond. Veel mensen weten nog niet eens wat een gebedssamenkomst is. Ik hoor Jan Zijlstra nog zeggen dat wanneer er niet net zo veel mensen komen bidden dan dat er zondag in de dienst zitten, de kerk het wel kan vergeten."

Ook met de kennis van Gods Woord gaat het niet goed, zo is er weinig ruimte voor Israël in de theologie van veel gemeenten. "Dat is ook niet gek, de preken moeten steeds korter worden. De kennis van het Woord gaat verloren. Het trieste daarvan is dat wanneer de antichrist komt we de kennis van de Bijbel nodig hebben om staande te blijven. Als we het Woord van God niet vasthouden dan vallen we allemaal ten prooi aan de geest van de antichrist. Neem bijvoorbeeld Noord-Afrika. Uit dit gebied komen grote kerkvaders. Grote gedeelten waren daar christelijk. Men kreeg ruzies over allerlei dogma's en men begon vervangingsleer te prediken. Het gevolg daarvan, onder meer anti-judaïsme, was een opkomende Islam. In twintig jaar verdween de kerk. Dat zien we nu langzamerhand ook in Nederland gebeuren. Op teletekst zie ik vaak berichten over branden. Ik zie dat geestelijk gezien als waarschuwingen van God: 'mensen bekeer je alsjeblieft'."

Jan van Barneveld: "Vaak denkt men dat wanneer je gelooft in God het allemaal wel goed is. Dan wordt er echter voorbij gegaan aan dat er ook een God is doe ons beproeft, Zijn aangezicht verbergt. Hij is een God die gezocht moet worden voordat je kunt leven. Die elementen vinden we minder en minder in kerken. Dat geldt ook voor het profetisch woord. Er is zo weinig diepgang en wandel met God. Centraal moet in iedere kerk een levende relatie met Jezus staan. Gelukkig komen er nog wel degelijk mensen tot bekering en worden er zieken genezen of mensen van drugs en alcohol bevrijdt. Maar de kerken kerken zijn in veel opzichten niet meer het warme tehuis voor mensen waar ze zich thuis voelen en waar ze opgevoed worden. Als je geen persoonlijke omgang hebt met Jezus dan is het kerkgaan slechts een toetje."

"Ik hoop dat er ooit nog een opwekking komt zoals in de tijd van Spurgeon of Azusastreet, vertelt Jan." Maar ik houd m'n hart vast. Het oordeel begint bij Gods huis."

Klik hier voor een boek van Jan van Barneveld over dit onderwerp.

De christelijke nieuwsbrief die je ook echt leest!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter


Discussie over Het grootste wonder: "Gods oordeel is nog niet losgebarsten"
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!