Nieuws

20 augustus 2010 door Rik Bokelman

"Japanse christenen zijn zich bewust van hun rol als evangelist"

"Japan wordt niet gezien als zendingsland, omdat het een rijk land is. Zending wordt vaak geassocieerd met armoede. In Japan hebben ze alles, behalve het Evangelie. Het is geestelijk arm," vertelt zendeling Geert de Boo (links naast de Japanse ds. Makoto Fukuda). Hij woont met zijn vrouw Eline en kinderen in Tokio en is daar kerkplanter bij de Grace City Church en is uitgezonden door de Gereformeerde Zendingsbond. Momenteel wordt de zondagse dienst door circa vijftig mensen bezocht. In Japan zelf gaat slechts 0,22% van de bevolking regelmatig naar de kerk. Geert: "We streven ernaar om zondags ongeveer tien procent aan gasten in de kerk te hebben zitten. Mensen worden aangemoedigd bekenden mee te nemen."

In Japan is er sprake van een groepsdruk. "Japanners kijken altijd met de ogen van een ander naar zichzelf. In het westen zijn we door het individualisme verzekerd van een eigen identiteit, in Japan bepaald de groep je identiteit. Wanneer mensen zich introduceren noemen ze ook altijd eerst het bedrijf waar ze bij horen. Een Japanse ING medewerker zou zich daarom altijd voorstellen als: 'ING, Kees'. Doordat het groepsgevoel altijd gepaard gaat met een sterke groepsdruk bezwijken mensen vaak onder de werklast. Mensen werken hier keihard. Vanuit het Evangelie begrijpen we dat God van ons houdt omdat we waardevol zijn. Dat staat vast. Als het Evangelie bij een Japanner doordringt dan is het een geweldige bevrijding. Mensen komen er dan achter dat ze iemand zijn omdat Christus voor hen gestorven is, niet omdat ze hard werken," aldus Geert.

Schaamte
In het Westen speelt de schuldvraag vaak een centrale rol in het Evangelie. Christus bevrijdt ons van schuld. "In Japan speelt de schuldvraag nauwelijks, omdat schuld naar hun geen absoluut begrip is. Schaamte speelt een veel grotere rol. Als je namelijk iets doet wat niet door de groep wordt getolereerd, dan schamen mensen zich. Jezus bevrijdt van schaamte. Mensen leren hierdoor dat ze zich niet hoeven te verstoppen achter hun fouten. We zijn vergeven en geliefd door Hem."

Grace City Church organiseert onder andere concerten en cursussen om in contact te komen. Zo geeft de kerk een cursus 'omgaan met stress'. Er wordt mensen die zich aanmelden voor deze cursus vertelt dat vrede en rust belangrijk is in het christelijk geloof. "Jezus roept mensen die vermoeid en belast zijn op om tot Hem te komen om rust te vinden." Door deze cursus ontstaan contacten en vriendschappen. Zo kwam Sayaka via een vriendin uit de Grace City Church naar de cursus. Ze was overwerkt. Haar lichaam was uitgeput en Sayaka kreeg onder meer paniekaanvallen. Door de curus 'omgaan met stress' werd ze in haar probleem geholpen en kwam ze in contact met het Evangelie. Ze kwam tot levend geloof.

Exclusiviteit
"De exclusiviteit van het Evangelie is in Japan onaanvaardbaar," vertelt Geert. "Wanneer je het vereren van je ouders opgeeft wordt dit gezien als het verloochenen van de Japanse cultuur. Het tast de groep aan. Mensen kunnen Jezus wel zonder probleem toevoegen aan hun goden – de meeste mensen hebben een altaar in hun huis staan, maar Zijn unieke claims zijn een aanstoot. Mensen die tot geloof komen kunnen hiervan loskomen omdat je weet dat Christus je verlost heeft van de dingen waar je aan vast zat. Mensen vinden vrede en worden bevrijd van schaamte, vinden identiteit in Christus. Wanneer mensen het Evangelie afwijzen proberen we altijd in gesprek te blijven gaan met hen."

Als Nederlanders worden Geert en Eline de Boo vaak "stil" van de vrijgevigheid van de Japanse gelovigen. Veel kerken tellen dertig leden, en kunnen door de vrijgevigheid van de gelovigen een eigen voorganger onderhouden. "Daar kunnen we in Nederland wel wat van leren. Wij bakkeleien vaak over financiën. Verder is het zo dat mensen in Japan niet in christelijke gezinnen zijn opgegroeid. Wanneer ze tot geloof zijn gekomen zijn ze zich bewust van hun eigen rol als evangelist. Dat gevoel hebben we in Nederland veel minder. Als Japanners zien hoe bijzonder het is om tot geloof te komen, spoort het hen aan om anderen erover te vertellen en mensen mee te nemen naar de kerk."

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher