"Lofprijs en aanbidding geen ‘evangelische trend’"

19-05-2010 door Jeffrey Schipper
"Christenen moeten leren de kracht van muziek op een goede manier te gebruiken," zegt muzikant Ronald Koops. "Muziek is een middel om God lief te hebben. Eigenlijk is muziek het eigendom van God en Hij heeft christenen het eerste recht gegeven muziek te gebruiken. Hij heeft muziek aan ons gegeven zodat wij Hem kunnen eren en van de muziek mogen genieten." Binnenkort verschijnt zijn boek Een kerk vol aanbidding! Daarin is meer over muziek binnen de christelijke kerk te lezen.

"Lange tijd dat ik dat lofprijzing en aanbidding een ‘evangelische trend’ was. Maar wanneer je de Bijbel leest, ontdek je dat God oproept Hem te prijzen. In mijn boek maak ik duidelijk hoe we muziek een aanbidding in de kerk een goede plaats kunnen geven. Het is een opdracht om Hem te aanbidden, maar de grootste opdracht is om God lief te hebben. Ik geloof dat aanbidding een uiting is van deze liefde voor Hem. Wanneer je de Psalmen leest, zie je dat David ons daarin is voorgegaan. Eigenlijk is aanbidding al heel oud."

"Psalm 62 leert ons dat je in verootmoediging tot de Heer mag komen. Het gaat er niet om of wij iets van God ervaren, maar het gaat om geloof: ‘De Heer is mijn Herder en mij ontbreekt niets’. God belooft ons dat Hij altijd aanwezig is, ondanks dat we Hem op bepaalde momenten meer of minder kunnen ervaren." Koops verwijst naar het verhaal van Maria en Martha in Johannes 11. "Martha was druk met andere dingen en ervoer niets van Jezus. Maria kwam aan de voeten van Jezus tot rust. Zij kwam dichtbij Jezus. Dat is met aanbidding ook zo."

Zing een nieuw lied
Koops wijst op Psalm 98:1, ‘Zing voor de HEER een nieuw lied’. "Dit vind ik heel kernachtig. De oude en nieuwe generatie heeft nieuwe liederen nodig om God te aanbidden. Een andere Psalm (150) zegt ‘Alles wat adem heeft zingt voor de Heer’. We mogen ook teruggaan naar de stilte van Psalm 62. God geeft ons in de muziek een stuk enthousiasme, maar ook stilte en bezinning mee. Ik zou tegen gemeenten willen zeggen: zoek die balans. Ik denk dat de kerk verarmt als je alleen psalmen en gezangen of opwekking zingt."

"Er heerst vaak een verkeerd beeld over aanbidding, alsof een goede aanbiddingstijd alleen mogelijk is met een band of combo. Maar een band kan ook afleiden. Ik heb gemerkt dat je zowel met een gehele band als met alleen een piano of gitaar tot aanbidding kunt komen. Met één instrument ben je minder snel afgeleid. Een gemeente moet niet denken met een band alles op poten te hebben. Bijbelgetrouwe liederen moeten voorop staan."

Uiting van eenheid
Koops maakt duidelijk dat muziek een krachtige uiting is van eenheid. "God heeft ons aan elkaar gegeven om met elkaar het geloof te delen. Waarom blijft een houtvuurtje branden? Omdat de houtjes tegen elkaar aan liggen. Zo werkt dat ook in een gemeente. Ik heb in gemeenten gemerkt dat juist muziek een ongelooflijke uiting van de eenheid kan zijn. De apostel Paulus maakte duidelijk dat het erom gaat om die eenheid te bewaren. Het is prachtig wanneer mensen met verschillende leeftijden, achtergronden als één gemeente eenstemmig tot God zingen."

"Ik hoop dat gemeenten zich niet laten leiden door angst. Voorkom de gedachte ‘nu gaan we nieuwe muziek zingen, dus het roer gaat om’. Blijf psalmen, de meest bijzondere liederen die ooit zijn geschreven, en gezangen zingen. Maar geef ook gehoor aan de Bijbelse opdracht: zing een nieuw lied voor de Heer," aldus Koops.

Ga hier naar de website van Ronald Koops.

Ontvang het online magazine voor christenen!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter


Discussie over "Lofprijs en aanbidding geen ‘evangelische trend’"
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!