Missionair gemeente-zijn

Nieuws22 december 2009 Jaap Haasnoot - Zending Nú
Jaap Haasnoot

Het begrip ‘missionair gemeente-zijn’ komen we overal tegen in onze tijd. Maar als iemand deze term gebruikt, dan hoor je heel regelmatig een ander vragen: "Wat bedoel je daar eigenlijk mee?". Hoe weten we of een gemeente missionair is? Tellen we het aantal zendingswerkers dat ze ondersteunt? Is missionair gelijk aan één keer per maand een evangelisatiedienst houden? Of heeft missionair-zijn vooral te maken met diaconale hulpverlening in de buurt, er zijn voor de ander? In dit artikel proberen Jaap Haasnoot wat een missionaire gemeente is te verhelderen.


Dit artikel komt uit Zending Nú - het blad voor christenen die helemaal op de hoogte willen zijn van wat zich op het zendingsveld afspeelt. Klik hier voor meer informatie.

Laten we beginnen met een Bijbelse oriëntatie. Als we het over zending en evangelisatie hebben dan beginnen we meestal bij ‘de grote opdracht’ in Matteüs 28. Maar dit is een versmalling. Heel de Bijbel, elke bladzijde daarin is zending! Want de Bijbel - van Genesis tot Openbaring - is ontstaan vanuit het plan van God met de wereld. De mens werd geschapen om in een goede relatie tot zijn Maker te leven. Daarom sprak God tot de mens. Daarom zond Hij profeten. Daarom zond Hij zijn Zoon. Daarom kwam de Heilige Geest en daarom gaf Hij kracht aan zijn gemeente om het plan – de missie –uit te voeren. Missionair-zijn begint dus niet bij een opdracht, maar bij de Zender zélf. Pas als we dit beseffen, dan begrijpen we dat een getuigende levensstijl niet zomaar een hobby is van een paar aparte types in de gemeente. Het hoort bij de kern van het christen-zijn en bij het wezen van de gemeente.

Doel: God verheerlijken
Als we met een paar grote stappen door de heilsgeschiedenis heen gaan, dan tekent zich deze lijn af. Na de zondeval wilde God dat Zijn vergeving en liefde elk mens zou bereiken en dat alle mensen Hem zouden dienen. God geeft Abraham een grote verantwoordelijkheid. Hij krijgt de belofte mee dat door hem ‘alle volken op de aarde gezegend zullen worden’ (Gen. 12:1-3). De volgende stap is dat het volk Israël de fakkel van Abraham overneemt. Israël moet de andere volken laten zien dat hun God alle eer en glorie verdient (Psalm 96:3).

De missie van Israël mislukt en dan zendt de Vader zijn Zoon. In Hem zien we Gods grootheid (Hebr. 1:1) en door Hem worden we gered (Hand. 4:12). Voordat Jezus naar de Vader gaat, geeft Hij zijn leerlingen (en via hen de gemeente) de opdracht om alle volken te bereiken met het goede nieuws (Mat. 28:18-20). De gemeente ontvangt de kracht van de Heilige Geest om de wereld in te trekken (Hand. 1:8). Zo moeten alle volken bereikt worden. Hierbij moeten we het doel steeds helder hebben: het doel van zending en evangelisatie is dat God wordt grootgemaakt – door alles en iedereen (Psalm 67).

Getuigen
Wanneer we dan inzoomen op de taak die navolgers van Jezus krijgen, dan kunnen we dat samenvatten met het woord ‘getuigen’ (Hand. 1:8). Daarbij denken we allereerst aan het onder woorden brengen wat de hoop is die in ons is (1 Petrus 3:15). Daarnaast is het Nieuwe Testament duidelijk over de nauwe relatie tussen woorden en daden (vgl. Jakobus 2). Je bent een getuige van Jezus in wat je zegt en wat je doet. Die twee horen bij elkaar.

Dr. A. Noordegraaf noemt in een artikel (februari 2007) twee andere kanten van het getuigenis over de opgestane Heer: het is een contextueel getuigenis en het is ook een aangevochten getuigenis.

Het delen van het goede nieuws vindt altijd plaats in een specifieke situatie: "Het eeuwig evangelie is geen tijdloos bericht, maar wil mensen raken in hun concrete bestaan, zo verschillend als zij zijn in ras, taal, religie, sekse. […] De Geest spreekt alle talen en heeft vele pijlen op zijn boog. Wie taal zegt, zegt ook cultuur, leefwereld." (Noordegraaf, pag. 7).

Ten tweede is het een aangevochten getuigenis. De boodschap over Jezus wordt niet automatisch met open armen ontvangen. Het Evangelie botst vaak met het ‘evangelie’ van tolerantie, consumentisme en eigen geluk. Maar is dit iets nieuws? "[De Vroege Kerk] ging de uitdaging niet uit de weg. Weerloos en tegelijk weerbaar heeft ze getuigd dat Jezus Christus alleen Heer is" (Noordegraaf, pag. 7). Veel christenen in de wereldkerk hebben aan den lijve ondervonden dat het Griekse woord martus, getuige én martelaar kan betekenen.

Twee vormen
Maar hoe kreeg dat getuige-zijn van de gemeente en van christenen nu gestalte in de eerste eeuwen? De missioloog Wilbert Shenk ziet in het boek Handelingen twee vormen van missionair gemeente-zijn (ontleend aan een lezing van Dr. Anne-Marie Kool). Allereerst is er de standaardvorm (Engelse term: organic form, de gemeente als organisme): onder druk van vervolging trekt de gemeenschap van gelovigen het land door tot aan Antiochië, terwijl ze het Evangelie delen met joden en Grieken (Hand. 11). Dit is historisch gezien de normale wijze van de groei van de kerk.
Daarnaast is er de complementaire (aanvullende) vorm: bepaalde individuen krijgen de taak om het Evangelie naar andere gebieden te brengen (Hand. 13). Zo kwam het goede nieuws van Jezus op belangrijke plaatsen in het Romeinse Rijk terecht. Deze tweede vorm is uitgegroeid tot de crossculturele zending zoals we die nu nog kennen.

Ik denk dat dit onderscheid nuttig is. De ‘gewone’ manier van getuigen gebeurt door de lokale gemeente van Christus. Zij is zout, licht en gist in de eigen omgeving. Daarnaast zijn er individuele werkers en organisaties die nieuwe wegen inslaan en (culturele) grenzen doorbreken.

Daarbij is het wel van belang dat we deze twee vormen bij elkaar houden, zodat ze elkaar kunnen aanvullen en corrigeren. Om het in meer hedendaagse termen te zeggen: zending dichtbij kan leren van zending ver weg en de christelijke gemeente vormt een gezonde bedding voor individuele uitgezonden werkers met een sterke visie.

Dan moeten we ook nog iets zeggen over het veel gebruikte onderscheid tussen ‘evangelisatie’ en ‘zending’. In onze tijd is dat geen onderscheid meer tussen dichtbij en ver weg, want Nederland is ook een ‘zendingsgebied’ geworden. Het kan hooguit nog een praktisch onderscheid zijn, waarbij het begrip zending het crossculturele aspect van de communicatie van het Evangelie benadrukt.

De praktijk
Hoe gaat dat dan in de praktijk? In onze tijd zijn er enorm veel programma’s en methoden om de gemeente te ondersteunen in haar missionaire taak. Het is goed als een gemeente – vanuit haar eigen identiteit – zich oriënteert op zaken die ergens anders goed hebben gewerkt. Wanneer een gemeente dat weet in te passen in de eigen context, dan is dat alleen maar positief.

Er zijn vrij veel onderzoeken beschikbaar over ‘het geheim’ van een missionaire gemeente. Ik noem er hier één. Een werkgroep van de Raad van Kerken in Nederland publiceerde in 2007 een verslag van een onderzoek naar 15 vindplaatsen van hoop. In een ‘voorlopige balans’ noemen de auteurs acht gemeenschappelijke kenmerken van die hoopvolle gemeenschappen: (1) ze hebben een duidelijk profiel, (2) er zijn veelkleurige diensten, (3) ze doen concrete activiteiten, (4) ze gaan de weerbarstige realiteit niet uit de weg, (5) er is inspirerend leiderschap, (6) gastvrijheid is belangrijk, (7) ze zijn lokaal georiënteerd en mondiaal geïnspireerd, en (8) ze staan open voor verrassingen.

Bij alle missionaire activiteiten is deze waarschuwing van Lesslie Newbigin (naar aanleiding van Handelingen 1:8) op zijn plaats: “We moeten erop letten dat het een belofte is en niet een gebod. Er staat niet: 'Je moet gaan en mijn getuigen zijn.' Er staat: 'De Heilige Geest zal komen en je zult mijn getuigen zijn.' Er is een wereld van verschil tussen die twee” (Zending in het voetspoor van Christus, 1989, p. 30).

Conclusie
Er blijven nog genoeg vragen over als het gaat om missionair gemeente-zijn. Laten die ons niet belemmeren om voluit getuige van Jezus te zijn, in woord en daad, dichtbij en ver weg. Ondanks alle verwarring rond de term missionair is hopelijk duidelijk geworden dat missionair-zijn niet zomaar een keuze is, maar een voorwaarde voor het kerk-zijn. Het is niet bedoeld als een overlevingsstrategie voor een gemeente die anders ophoudt te bestaan, maar het is dé strategie van het normale leven van een gemeente van Jezus. Tot Gods eer. Voor minder kan het niet.

Dit artikel komt uit Zending Nú - het blad voor christenen die helemaal op de hoogte willen zijn van wat zich op het zendingsveld afspeelt. Klik hier voor meer informatie.

Praatmee

Beluister onze podcast

#323 Patrick & Jeffrey over het CGK-convent, christelijke PVV-stemmers en vergeving
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Willem Lingeman
Video

Waarom het huwelijk een bloedverbond is

Het huwelijk wordt op basis van de Bijbel een bloedverbond genoemd. Willem Lingeman legt aan de hand van het Oude en Nieuwe Testament uit waarom. "Er werden dieren gedood en in de lengte doorgesneden. De twee helften werden gespiegeld tegenover elkaa

Saati
Nieuws

Twee jaar celstraf voor christelijke vrouw in Iran nadat ze zich liet dopen

Laleh Saati, een christelijke vrouw uit Iran, is veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf. Ook krijgt ze een reisverbod van twee jaar. Dat hebben bronnen in Iran gemeld. De Iraanse autoriteiten beschuldigen Saati (45) ervan de nationale veiligheid i

André en Jacolien
Video

Jacolien gaf haar nier aan haar man André zodat ze samen weer in Gods koninkrijk kunnen dienen

André en Jacolien Stam dienen al enkele jaren vol passie in Gods koninkrijk, maar in de afgelopen maanden bleek André nog maar weinig energie te hebben. Dit bleek aan zijn nier te liggen. Zijn vrouw Jacolien besloot daarop een nier aan haar man af te

vervolging nigeria
Nieuws

Radicale moslims slaan weer toe: christelijke moeder en baby vermoord in Nigeria

In de staat Plateau in Nigeria zijn in de afgelopen twee weken meer dan dertig christenen om het leven gekomen bij aanvallen door islamitische Fulani-strijders, waaronder een jonge moeder en haar baby. De incidenten vonden plaats in het overwegend ch

Duizenden Joden bidden tijdens priesterlijke zege om vrijlating gijzelaars en vrede voor Israël
Nieuws

Duizenden Joden bidden tijdens priesterlijke zegen om vrijlating gijzelaars en vrede voor Israël

Gisterenochtend vond bij de Westelijke Muur in Jeruzalem de jaarlijkse priesterlijke zegen plaats. Dat meldt All Israel News. Bij de priesterlijke zegen waren duizenden Joden en verscheidene opperrabbijnen aanwezig. Tijdens het massaal bezochte evene

Ultraorthodoxe Joden
Nieuws

Ultraorthodoxe Jood start campagne om lastigvallen van christenen in Jeruzalem te verminderen

Een ultraorthodoxe Joodse activist is een openbare campagne gestart waarbij hij Joden oproept om christenen niet langer lastig te vallen in de Oude Stad van Jeruzalem. Dat meldt All Israel News. In de voorbije maanden deden zich verschillende inciden

Cvandaag podcast
Podcast

Cvandaag-redacteuren blikken terug op historisch convent CGK

De één wil synodebesluiten handhaven, een ander wil ruimte geven aan verschillende opvattingen. Hoeveel verschil mag er zijn binnen de kerken en waar ligt de grens? Daarover werd afgelopen zaterdag een uniek en belangrijk convent gehouden binnen de C

Pakistan vlag
Podcast

Hoe gaat het met Pakistaanse christenen na massa-aanval moslimextremisten?

Augustus 2023: chaos in de straten van Jaranwala. De christelijke wijk in de Pakistaanse stad werd aangevallen voor moslimextremisten. Kerken en huizen werden in brand gestoken en vele christenen vluchtten. SDOK startte gelijk een actie om noodhulp o

Meerartikelen

schip
Nieuws

Mercy Ships gaat derde ziekenhuisschip bouwen dankzij 'gulle donatie'

Mercy Ships is begonnen met het maken van plannen voor de ontwikkeling van een nieuw ziekenhuisschip. Het idee hiervoor komt voort uit de wens om meer capaciteit te ontwikkelen voor het leveren van medische zorg in Afrika. Door de vloot uit te breide

Mirjam Bikker
Nieuws

Tweede Kamer stemt in met ChristenUnie-initiatief: Catshuissessie over Jodenhaat op komst

Alle fracties in de Tweede Kamer, behalve Denk en Forum voor Democratie, zetten hun handtekening onder het voorstel van de ChristenUnie voor een Catshuissesie over antisemitisme in de samenleving. De Kamer debatteerde donderdag over het onderwerp. Ee

Bijbel
God

Refoweb-vragensteller: waarom wordt de antichrist 'zoon des verderfs' genoemd?

'De antichrist wordt in de Bijbel “zoon des verderfs” genoemd. Judas is de enige in de bijbel die deze naam ook kreeg. Zit daar een specifieke betekenis achter?', aldus een vragensteller in de vragenrubriek van Refoweb.nl. 'De Heere spreekt over Zijn

dominee J. C. de Groot
Video

Terugkijken: ds. De Groot over een bevrijdende ontmoeting met Jezus

‘Waar Jezus is, gebeurt er altijd wat,’ zei dominee J. C. de Groot tijdens een toerustingsavond van Geloofstoerusting in Rijssen. Hij sprak over de geschiedenis van Lukas 13:10-17 en hoe die God ook vandaag dezelfde is. Bekijk de lezing van ds. De Gr

Jaap Bönker
Verdieping

De Bijbel is een agrarisch boek

De Bijbel is voor een groot deel geschreven als een agrarisch boek. Er staan in verschillende gedeelten veel passages over zaken die voor de toenmalige mensen heel herkenbaar waren. In onze samenleving (met name in de steden) is het agrarisch begrip

Bobby Schuller
Nieuws

Komende zondag is Bobby Schuller te gast in Hour of Power

Komende zondag is de Amerikaanse televisiepredikant Bobby Schuller te zien in Hour of Power. Samen met presentator Jan van den Bosch blikken de twee terug op het 25-jarig bestaan van Hour of Power op de Nederlandse televisie. Hour of Power viert deze

bidden
Boekfragment

De gave van ‘het onderscheiden van geesten’: wat staat ons te doen?

De apostel Paulus somt in 1 Korintiërs 12:10 enkele gaven van de Geest op. Hij doet dat paarsgewijs. Eén paar betreft ‘profetie’ en ‘het onderscheiden van geesten’. Gezien de parallel met het volgende paar, ‘spreken in (vreemde) talen’ en ‘uitleggen

Arie-Jan Mulder
Column

Waarom droefheid en treurnis tijdens het avondmaal ongepast is

In eerdere afleveringen van deze columnreeks over onze ontdekking van het avondmaal hebben we gezien wat Jezus voor ogen stond bij de instelling van het avondmaal. Hij verwees daarbij naar vier wezenlijke Bijbelse elementen, die in de geschiedenis va

Marc de Vries
Video

Kersverse SGP-senator getuigt in maidenspeech van zijn geloof

"Wat is de zekerheid die je overhoudt als zelfs de vier muren van je huis niet overeind blijven staan? En uiteraard was zijn antwoord daarop: ‘Gods trouw en liefde'", aldus Marc de Vries. De Vries hield deze week zijn maidenspeech als kersverse SGP-s

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. Van Zanden over kerkelijke verdeeldheid: "Uiteindelijk is er maar één Heiland en één kerk"

"Wat hebben wij dan nog veel te leren met al onze kerkelijke verschillen, meningsverschillen, liggingsverschillen en weet ik wat allemaal nog meer voor verschillen. Er is maar één kerk: de algemene christelijke kerk. Evengoed als dat er maar één Zali

Joe Biden
Nieuws

Amerikaanse president maakt kruisteken tijdens pro-abortusbijeenkomst: 'Godslasterlijk'

Godslasterlijk, verachtelijk en walgelijk: zo wordt het optreden van de Amerikaanse president Joe Biden tijdens een recente pro-abortusbijeenkomst in Florida genoemd. The Christian Post meldt dat de Amerikaanse president namelijk tijdens de bijeenkom

Navalny
Nieuws

Russische priester geschorst vanwege herdenkingsdienst voor Navalny

Een Russische priester is voor drie jaar geschorst. Aanleiding is de door het patriarchaat in Moskou georganiseerde herdenkingsdienst voor de in februari overleden oppositieleider Alexei Navalny. Dat maakt Religion News Service bekend. Priester Dmitr