Nieuws

01 december 2009 door Jeffrey Schipper

"Doeltreffend bidden voor verloren mensen"

"Vaak bidden mensen: 'Heer, wilt U...'. Maar de Heer wil wel, daar ligt het niet aan," zegt Arie de Paauw, voorzitter van Stichting Arbeiders in de Oogst. "Hij is groot genoeg om iedereen te redden, maar helaas bidden we niet zoveel in Nederland." Het seminar 'Doeltreffend bidden voor verloren mensen' moet daarin verandering brengen. "Door doeltreffend te bidden voor verloren mensen kunnen wij een keer brengen in het lot van velen die anders gedoemd zijn de eeuwigheid in de hel door te brengen."

De Paauw wijst op 2 Korinthe 4:3-4, 'Wanneer er dan toch nog een sluier ligt over het evangelie dat wij verkondigen, geldt dit alleen voor hen die verloren gaan: de ongelovigen, van wie de gedachten door de god van deze wereld zijn verblind, waardoor ze het licht van het evangelie niet kunnen zien, de luister van Christus, die het beeld van God is'. "Satan heeft de ogen van de ongelovigen verblindt. Je kunt een blinde nog zo mooi vertellen hoe mooi de lente is, maar ze zien het niet. Datzelfde geldt bij evangelisatie, ze pakken het niet op."

Doeltreffend bidden
Hoe gaat dat doeltreffend bidden voor verloren mensen in zijn werk? "Ten eerste is het belangrijk dat we God vragen hen te zegenen en te heiligen, zodat de cirkel van Gods goedheid om hen heen komt," vertelt De Paauw. "Bidden dat de Heilige Geest hen overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel (Johannes 16) is eveneens van groot belang. Vervolgens moeten we God vragen of Hij de verblindheid wegneemt en hun ogen opent, zodat hun denkpatroon wordt verbroken in Jezus' naam. En natuurlijk bidden dat God hen redt."

Stichting Arbeiders in de Oogst uit Dordrecht organiseert dit seminar, zodat er meer wordt gebeden voor mensen die de Here Jezus niet kennen als hun Heer en Heiland. Het onderwijs wordt gegeven uit het boekje 'How to pray effectively for the lost' (Doeltreffend bidden voor verloren mensen). Hierin wordt op basis van 2 Korinthe 4:4 gesteld dat het voor mensen zonder gebed onmogelijk is om tot geloof te komen. Hierover wordt woensdag 2 december in Rozenburg een seminar georganiseerd.

Geestelijke oorlogsvoering
"Bidden voor ongelovigen is ontzettend belangrijk. Het gaat om een geestelijke oorlogsvoering. De god van deze wereld (satan) heeft hen gevangengezet. Br. Frank Ouweneel zei onlangs: 'Als we wisten dat Jezus Christus aanstaande dinsdag terug zou komen, zouden we ophouden met kissebissen'. De gedachte dat mensen na hun sterven op een plaats zonder God belanden, zou ons bij wijze van spreke uit onze slaap moeten houden. Zijn wij net zo gebrand om mensen uit de hel te bidden, als de duivel gebrand is mensen erin te krijgen?"

"Niet iedereen is evangelist, maar iedereen kan bidden en mensen tot de Heere Jezus leiden. De oogst is groot, maar arbeiders zijn er weinig," aldus De Paauw.

Klik hier voor het boekje 'Doeltreffend bidden voor verloren mensen'.

Klik hier voor meer informatie over het seminar.

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Vakanties
Hier adverteren?
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher