"Terug op de knieën om kracht van God terug te krijgen"

02-10-2009 door Jeffrey Schipper
"Als de stad in brand staat, moet de brandweer komen," zegt evangelist Jan Zijlstra van de Levensstroom uit Leiderdorp. Het is bijna twee jaar geleden dat Zijlstra kwam met 'het Gideons leger', een groep mensen die een intensieve bijbeltraining ondergingen. Volgens de evangelist gaat het hier om "gedreven mensen met een passie voor Christus. Wanneer we de kracht van God willen terugkrijgen in Nederland, zal men God op de knieën moeten zoeken."

Zijlstra zegt dat het bekendmaken van het Evangelie op allerlei manieren mogelijk. "Tv, radio, lectuur of huis-aan-huis, het is allemaal even belangrijk," laat de geboren Hillegommer weten. Het Gideons leger is één van de evangelisatie-middelen. Wekelijks worden honderden evangelisten getraind. Het initiatief is afkomstig van Jaap Dieleman van Stichting Heilbode uit Vlissingen en zijn schoonzoon David de Vos van Go and Tell. "Een evangelist is een bulldozer, geldverslindend instituut, individualist, vaak iemand met een sterke persoonlijkheid en soms ook lastig in een gemeente, maar ze zijn onmisbaar om bouwstenen aan te dragen voor het huis van God," liet Dieleman destijds weten.

De evangelist vindt het van cruciaal belang dat iedere christen bidt en werkt. Ook Zijlstra uit zijn zorgen over de kerken in Nederland. "Er worden gemiddeld iedere week drie kerken gesloopt. Dat is erg zorgelijk," laat hij weten. "Wanneer we de kracht van God willen terugkrijgen in Nederland, zal men God op de knieën moeten zoeken."

Gebedsgenezing
Zijlstra is vooral bekend om zijn genezingsdiensten. Waarbij zowel de oproep tot bekering als lichamelijke genezing veel aandacht krijgen. Zo staat er 20 november in Oude-Tonge een 'wonderendienst' op het programma. Zijlstra benadrukt dat niet iedere zieke genezen wordt. Dat kunnen volgens hem allerlei oorzaken zijn, volgens zijn boek 50 hindernissen op weg naar genezing. "Onlangs kwam er na een dienst iemand naar mij toe met de vraag of ik even voor haar wilde bidden," vertelt de evangelist. "Maar zo werkt het niet. Waarom maken we niet de hele samenkomst mee en komen ze nu pas aan het einde van de dienst binnen?"

Israëlreis
Van 19 tot en met 30 april zal Zijlstra samen met 450 anderen volgend jaar een unieke Israëlreis maken. De diensten zullen worden gehouden in samenwerking met de Messianse gemeentes in Haifa, Tel Aviv en Ashdod. "We zullen hoogtepunt na hoogtepunt hebben bij de Jafa Gate. Dat heb ik steeds op mijn hart gehad. We zullen op de bazuin blazen, proclameren en het getuigenis van de Heer laten klinken. Jaren geleden zij de Heer tegen mij: 'Ik zend je naar Israël, mensen zullen gered en genezen worden en het zal een groot getuigenis zijn'. En ik geloof het met heel mijn hart, zoals de Heer heeft gesproken zal het gebeuren," aldus Zijlstra.

Ontvang het online magazine voor christenen!

Daily Newsletter
Weekly Newsletter


Discussie over "Terug op de knieën om kracht van God terug te krijgen"
Reacties uitzetten op CIP.nl? Klik hier!