Zes aanwijzingen om te leren volharden in het bijbellezen

Verdieping22 maart 2024 5 minuten Ds. A. C. Borsje
bijbellezen

Tijdens de belijdenisdienst beloven de nieuwe lidmaten om te volharden in het lezen van Gods Woord. Maar hoe doe je dat concreet: luisteren naar God, stil worden voor Hem en alle andere gedachten tot zwijgen brengen? Zes aanwijzingen om te leren hoe je blijvend bijbelleest.

Paulus zegt: ‘Er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt’ (Rom. 3:21). Geldt dit ten diepste ook niet voor het bijbellezen? Wie van ons is verstandig en zoekt God in het blijvend bijbellezen? Ik mag toch hopen dat je (als belijdend lid) niet alleen weet waar je Bijbel ligt maar dat je ook met regelmaat in het Woord leest. Je zegt bij je belijdenis toe om trouw te zijn in het lezen van de Heilige Schrift. Hoe kun je leren om te volharden in het bijbellezen?

Bidden
Het begint met bidden. Bid voordat je gaat bijbellezen of de HEERE wil spreken door het gedeelte dat je gaat lezen. Bid om de noodzakelijke hulp van de Heilige Geest. Dat Hij je concentratie geeft en je hart opent voor het bijbelgedeelte. Smeek in de Naam van Jezus dat de stem van de satan en al die andere stemmen zullen zwijgen, opdat de stem van de HEERE vol kracht en glorie zal klinken (Ps.29:4). Heb je een binnenkamer tot je beschikking? Maak daar dankbaar gebruik van. Zo niet, zoek dan een plaats waar zo min mogelijk prikkels op je af komen. Neem de tijd voor het gebed. Blijvend bijbellezen gaat niet zonder biddend bijbellezen.

Bid voordat je gaat bijbellezen of de HEERE wil spreken door het gedeelte dat je gaat lezen. Bid om de noodzakelijke hulp van de Heilige Geest.

Instrument
Bijbellezen is geen doel op zichzelf, maar een middel. Waartoe lees je de Bijbel? Om de HEERE (nog beter) te leren kennen. Hij geeft Zichzelf nog duidelijker en volkomener aan ons te kennen door Zijn heilig en goddelijk Woord (NGB 2). Gebruik dit middel zoals een muzikant zijn instrument bespeelt: veelvuldig, gedisciplineerd en met toewijding.

Een muzikant is gehecht aan zijn instrument. Welke waarde hecht een christen aan het instrument bijbellezen? De Engelse bisschop J.C. Ryle (1816-1900) verwoordt het treffend: ‘De Bijbel, die door de Heilige Geest aan het hart wordt toegepast, is na de bekering het belangrijkste middel waardoor mensen in het geloof opgebouwd en bevestigd worden.’

Jezus Christus
Ryle geeft het advies om de Bijbel voortdurend met Christus voor ogen te lezen: ‘Het grote onderwerp van de Heilige Schrift is het getuigenis over Jezus. De ceremonies in het Oude Testament zijn voorafschaduwingen van Christus. De richters en verlossers uit het Oude Testament zijn typen van Christus. De geschiedenis van het Oude Testament laat de behoefte van de wereld aan Christus zien. De profetieën uit het Oude Testament staan vol over Christus’ lijden en van Christus’ heerlijkheid die nog komt.’

Alles wijst volgens Ryle naar de eerste en tweede komst van Christus. Het kruis en de kroon, de komst van het Koninkrijk. Op iedere bladzijde van het bestverkochte Boek ter wereld vindt een ontmoeting met de Zaligmaker plaats.

Op iedere bladzijde van het bestverkochte Boek ter wereld vindt een ontmoeting met de Zaligmaker plaats.

Boodschap
Deze Bibliotheek, die uit zesenzestig boeken bestaat, bevat een eenduidige en concrete boodschap. Een samenvatting van die indrukwekkende boodschap is te lezen in de navel van de Bijbel: ‘Want zo lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft’ (Joh.3:16). De Bijbel is niet minder dan een liefdesbrief, ondertekend met de handtekening van de Heilige Geest en gericht aan verloren zondaren.

Blijvend bijbellezen helpt je om die onvoorwaardelijke zondaarsliefde te leren verstaan. ‘De HEERE vindt geen vreugde in de dood van de goddeloze, maar daarin dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft’ (Ezech.33:11). Wie deze liefdevolle boodschap leert verstaan, leest met vreugde in Gods Woord.

Eerbied
De Middelaar roept in Johannes 5:39 op om de Schriften te onderzoeken (aldus de statenvertalers). Dat is iets anders dan vluchtig lezen. Onderzoeken is niet hetzelfde als scannen. Onderzoeken heeft alles te maken met eerbied. Je gaat ervoor zitten. Je neemt er de tijd voor. Je gaat nauwkeurig lezen en luisteren wat de Auteur zegt in Zijn Woord.

Ik kan mij nog herinneren hoe een internationale theologiestudent mij erop wees dat ik tijdens een college mijn telefoon op mijn Bijbel had liggen: ‘Wat doe je? Zo ga je toch niet met de Bijbel om?’ Wellicht vind je zijn reactie wat overdreven. Het heeft mij aan het denken gezet. Omgang met Gods Woord vraagt in meerdere opzichten om eerbied.

Liever langer luisteren houdt ook in dat je dankbaar gebruik maakt van hulpmiddelen zoals de HSV-Studiebijbel of een leesplan.

Liever langer luisteren
Op de predikantencontio gaf prof. H.G.L. Peels onlangs een heilzame aanwijzing met betrekking tot het bestuderen van de Bijbel: liever langer luisteren. Heb niet direct een oordeel over wat je leest. Probeer eerst te achterhalen wat er precies staat, voor wie het bestemd is en wat de bedoeling is voor toen en nu. Wat zegt dit gedeelte over Jezus Christus? Liever langer luisteren houdt ook in dat je dankbaar gebruik maakt van hulpmiddelen zoals de HSV-Studiebijbel of een leesplan.

Wie leert om liever langer te luisteren naar Gods Woord zal deze opmerking van Tim Keller beamen: ‘Het beste cadeau van de hele wereld op het vleesgeworden Woord, Jezus zelf, na is Gods geschreven Woord, en het zal je hart in vuur en vlam zetten als je het er de kans voor geeft.’

Ezelsbruggetje
Deze zes praktische tips om te volharden in het blijvend bijbellezen zijn uiteraard niet uitputtend. Echter, de eerste letters van bovengenoemde aanwijzingen vormen tezamen een eenvoudig ezelsbruggetje: Bijbel. Makkelijk te onthouden en tegelijkertijd een aansporing om erin te gaan lezen.

Zorg er niet alleen voor dat je (tijdens een huisbezoek) weet waar je Bijbel ligt, maar wees bovenal trouw aan je belofte die je tijdens de belijdenisdienst hebt afgelegd. Neem en lees. Bid dat de Heilige Geest je het verlangen geeft om de Bijbel dagelijks te bestuderen. Weet je in dit alles gesterkt door die machtige belofte van de HEERE in Jesaja 55:11: ‘Mijn woord zal niet vruchteloos tot Mij terugkeren, maar het zal doen wat Mij behaagt, en het zal voorspoedig zijn in hetgeen waartoe ik het zend.’

Ds. A. C. Borsje is predikant van de hervormde gemeente te Zwartebroek-Terschuur. Geïnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement (€ 53). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van deze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Praatmee

Beluister onze podcast

#325 dr. J. Hoek (hervormd) en dr. R. van Kooten (HHK) over de kerkscheuring en eenheid zoeken
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Ds. J. C. de Groot
Video

Ds. J. C. de Groot schrok van beelden dodenherdenking: "Waar gaat dit naartoe?"

"Op 7 oktober vorig jaar werden 1200 Joden op de meest gruwelijke wijze afgeslacht. In de wereld heeft dit een golf van haat teweeggebracht. In eerste instantie was er ontzetting over het feit dat dit de Joden vandaag de dag kan overkomen. En nu zijn

Geweld in Nigeria
Nieuws

Zes Nigeriaanse christenen gedood: "Daders schoten op iedereen die ze zagen"

Zes christenen zijn afgelopen zondag in de Nigeriaanse staat Kaduna om het leven gekomen na een aanval van islamitische Fulani-herders. Naast de zes gedode christenen, raakten acht anderen gewond, zo meldt Morning Star News. Fulani-herders vielen het

moderne kleding
Dagelijks leven

Refoweb-vragensteller stoort zich aan moderne kleding kerkgangers

'Het valt mij de laatste tijd op dat steeds meer jongemannen naar de eredienst komen met een hoodie, spijkerbroek en sneakers. En dan merk ik als ouder ook dat dit steeds lastiger tegen te houden is. Deze kleding kan in de eredienst natuurlijk niet d

Gerald Troost
Video

Gerald Troost komt met nieuwe liederen over de hemelvaart van Jezus

'Na de thema cd’s Kerst, Pasen en Pinksteren is nu de thema cd ‘HEMELVAART' uit. Een wat onbekender feest, maar wat een moment. Jezus die na zijn zelfopoffering met applaus in de hemel wordt binnengehaald. Met zegenende handen stijgt Jezus naar omhoo

Byzantijnse Chorakerk in Istanbul
Nieuws

Eeuwenoude Turkse Chorakerk officieel ingewijd als moskee

De Turkse president Recep Tayyip Erdogan heeft maandag de voormalige Byzantijnse Chorakerk in Istanbul officieel geopend als moskee, meldt Religion News. De Turkse regering wees het kerkgebouw vier jaar geleden aan als islamitisch gebedshuis, ondanks

André Meulmeester
Video

André Meulmeester wijst op dé uitdaging van een missionaire kerk

André Meulmeester deelde onlangs zijn ervaringen als missionair werker in een seculiere omgeving. In de lezing van Geloofstoerusting ging hij in op de impact van het evangelie in de stad Almere. De diversiteit in de gemeente van Almere laat bijvoorbe

ds. Gijs Bronsveld
Video

NGK bestaat een jaar: predikant uit Hattem deelt videoboodschap

Zo’n 2000 NGK-leden wonen er in Hattem en omstreken, tot vorig jaar verdeeld over twee GKv-kerken (plm. 1000 en 500 leden) en een NGK. "Op veel terreinen werkten we al samen", vertelt ds. Gijs Bronsveld, predikant van de Ontmoetingskerk. "Jaarlijks i

Zie ik kom spoedig
Video

De val van Babylon: de één rouwt en de ander viert feest

De grote stad Babylon – als toonbeeld van opstand tegen God en valse religie – wordt binnen een uur verwoest. Op de aarde reden voor rouw en ontzetting, voor de hemel juist reden voor een feest! Maak in onderstaande video tijd voor aflevering 32 van

Meerartikelen

Ds. J. J. ten Brinke
Verdieping

Herstel van het Koninkrijk voor Israël is een zaak die biddend wordt verwacht

Hemelvaartsdag heet vanouds de ‘kroningsdag’ van de Heere Jezus. Met evenveel recht mag het Zijn ‘koningsdag’ heten. Maar anno 2024 zou de vraag van de apostelen (Hand.1:6) zomaar onze vraag kunnen zijn: ‘Heere, zult U in deze tijd voor Israël het Ko

Soedanese vlag
Positief nieuws

Soedanese moslim bekeert zich tot Christus nadat onbekende man Bijbel achterliet

Nuraldaim Hassan, opgegroeid als moslim in Soedan, komt wel op een heel bijzondere manier in aanraking met het christelijk geloof. Op een dag zoekt een reiziger tijdens een regenbui onderdak bij Nuraldaim thuis. Als de reiziger vertrekt, stuit Nurald

Pieter Dirk Dekker
Nieuws

Pieter Dirk Dekker komt in nieuw boek met een nieuwe kijk op uitverkiezing

Dure auto’s, succesvolle outfits, gelikte livestreams – wie een kerk bezoekt, merkt lang niet altijd dat God vooral oog voor de armen heeft. Toch is dat wat de Bijbel betreft een cruciaal aspect van het evangelie. Sterker nog: sommige Bijbelteksten s

Psalmendag
Nieuws

Opnieuw Psalmendag op Groot Nieuws Radio Blijde Klanken

Op Hemelvaartsdag (9 mei aanstaande van 08.00 uur - 20.00 uur) presenteert Groot Nieuws Radio Blijde Klanken de tweede editie van de Blijde Klanken Psalmendag. Vanwege de enthousiaste reacties van koren, muzikanten en luisteraars, zal dit jaar opnieu

Hemelvaart
Boekfragment

Hemelvaart: de glorieuze huldiging van Jezus in de hemel

Hemelvaart komt er vaak bekaaid vanaf. Het lijkt het ondergeschoven kindje van alle kerkelijke feestdagen. Maar Hemelvaart is een juichfeest. Op het moment dat Jezus de hemel binnenkwam begonnen engelen te spelen op hun instrumenten en begon de hemel

Dr. Wim Dekker
Boekfragment

Er moet zo gepreekt worden dat ik schrik van mezelf

'Waarom zou ik naar de kerk gaan?' Zo luidt de titel van een boek van dr. A.A. van Ruler (1908-1970). Van Ruler was hoogleraar systematische theologie in Utrecht. In de jaren zestig van de vorige eeuw kreeg hij te maken met een zwakke gezondheid, waa

Russell Brand
Positief nieuws

Bekende Britse komiek gedoopt: “Een levensveranderende ervaring”

“Een ongelooflijke en levensveranderende ervaring” en "een overgave aan Christus", zo omschrijft de Britse acteur en komiek Russell Brand zijn bekering tot Jezus en zijn recente doop. In een videoboodschap getuigt Brand via sociale media van zijn gel

grafstenen
Nieuws

Graven van Iraakse christenen vernield in Utrechtse wijk Overvecht

Bij begraafplaats Daelwijck in de Utrechtse wijk Overvecht zijn afgelopen weekend schokkende taferelen ontdekt: circa negentig graven zijn ernstig beschadigd. Een speciale sectie van de begraafplaats, gereserveerd voor Iraakse christenen, zag bijna g

Een Amerikaanse pastor overleeft aanslag
Nieuws

Amerikaanse pastor overleeft moordaanslag tijdens kerkdienst: "Zijn wapen haperde"

Een Amerikaanse pastor uit Pennsylvania heeft ternauwernood een moordaanslag overleefd. Dat meldt CBN News. Tijdens een kerkdienst probeerde een 26-jarige man de pastor, terwijl hij aan het preken was, neer te schieten. Maar het wapen haperde, waarna

Ayaan Hirsi Ali
Nieuws

Ayaan Hirsi Ali betreurt dat ze vroeger met het christendom spotte

Tijdens een conferentie in New York heeft vrouwenrechtenactiviste, auteur en voormalig VVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali afgelopen weekend spijt betuigd over haar vroegere kritiek op het christendom. Dat meldt The Christian Post. Ali, ooit een overtuigd a

Jan-Willem Grievink
Podcast

Evangelische beweging is volgens Jan-Willem Grievink complexer dan velen denken

Naar aanleiding van het boek 'Rauw' van evangelist David de Vos wordt het reilen en zeilen van de evangelische beweging volop besproken. In de nieuwspodcast van Cvandaag benadrukt Jan-Willem Grievink dat deze stroming complexer is dan veel christenen

Ds. M. Klaassen
Video

Ds. Klaassen deelt confronterende boodschap: "Ook binnen de kerk zijn er nog veel mensen slaaf"

"Of je bent door Gods genade verlost van je slavernijverleden of je zit er nog steeds middenin. Ik denk wel eens dat het goed zou zijn als we ons daar misschien wat meer druk over zouden maken. Want je kunt zomaar denken dat je vrij bent, terwijl je